TOP

Gucci populairste merk, programma The Hague Fashion Week, NZA naar Frankrijk

Gucci was in het tweede kwartaal van 2022 weer het populairste modemerk in de Lyst Index. The Hague Fashion Week heeft de datum voor dit najaar bekend gemaakt en gaat verder onder een nieuwe naam. En mannenmodemerk NZA New Zealand Auckland wil winkels openen in Frankrijk. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 28 juli 2022.

Beeld: The Fashionweek / Chantalle Laurent, fotografie door Pasarella

Gucci populairst in Q2

Gucci was in het tweede kwartaal van 2022 weer het populairste modemerk in de Lyst Index, de ranglijst die elk kwartaal wordt samengesteld door zoekmachine en shopping-app Lyst. Gucci heeft de oppositie na negen maanden weer terugveroverd van Balenciaga. Dat is onder andere te danken aan de samenwerking met Adidas, waarna het aantal zoekopdrachten steeg met 286 procent. Adidas steeg door deze samenwerking van de zeventiende naar de dertiende plaats. Verder valt op dat Diesel in de top tien wist te komen, onder andere doordat Kylie Jenner, Dua Lipa en Julia Fox zich in het merk hulden én door de nieuwe athleisurelijn. Opvallend zijn de sterke dalingen van Moncler (van plaats 7 naar 18) en Bottega Veneta (van plaats 8 naar 17).

De top 20 van de Lyst Index in het tweede kwartaal van 2022:

  1. Gucci (2)
  2. Balenciaga (1)
  3. Prada (4)
  4. Valentino (5)
  5. Louis Vuitton (3)
  6. Dior (6)
  7. Miu Miu (10)
  8. Fendi (9)
  9. Diesel (15)
  10. Burberry (12)
  11. Versace (14)
  12. Nike (19)
  13. Adidas (17)
  14. Loewe (13)
  15. Dolce & Gabbana (22)
  16. Saint Laurent (18)
  17. Bottega Veneta (8)
  18. Moncler (7)
  19. Off-White (11)
  20. Jacquemus (21)

Nieuwe naam en programma The Hague Fashion Week

The Hague Fashion Week heeft de datum voor dit najaar bekend gemaakt en presenteert meteen een nieuwe naam. Het event gaat verder als The Fashionweek en wordt gehouden van 26 september tot en met 2 oktober 2022. Op het programma staan tentoonstellingen, modeshows, een designwedstrijd, workshops en een fashionroute. Op het showprogramma staan talenten als Nata Ryhz, Studio Hiem, Natalie van de Klashorst, Marco Stefano Pintus en de winnaar van The Fashionweek Talent-award 2021 Rosalie Boonstra. The Fashionweek The Hague richt zich vooral op couture en conceptueel werk, met aandacht voor ambacht, handwerk en duurzaamheid. In samenwerking met partner Westfield Mall of The Netherlands organiseert The Fashionweek een competitie voor nieuw modetalent. Twaalf geselecteerde talenten presenteren hun ontwerp tijdens de fashionweek in Den Haag. De winnende ontwerper ontvangt €2.500 en krijgt de mogelijkheid een modecollectie te presenteren tijdens The Fashionweek 2023.

Beeld: The Fashionweek / Pasarella

NZA naar Frankrijk

Mannenmodemerk NZA New Zealand Auckland is van plan binnenkort winkels te openen in Frankrijk. Het Nederlandse merk opende daar eerder al in een webshop. Dat vertelt salesdirector Wilbert van Doorn in een interview met Retailtrends. De keuze voor fysieke aanwezigheid in Frankrijk volgt op eerdere uitbreiding in België en Duitsland. Ook in Nederland gingen dit jaar verschillende winkels open, onder andere in Den Haag en Rotterdam. Het bedrijf maakte dit voorjaar bekend op zoek te zijn naar franchisepartners voor winkels in verschillende steden in Nederland en België. NZA New Zealand Auckland is flink aan het groeien: de afgelopen zeven jaar vertienvoudigde het bedrijf het aantal eigen winkels van vier tot veertig. Meer dan de helft van de winkels is te vinden in Nederland, de rest is verdeeld over België en Duitsland, plus één winkel in Spanje. Op de lange termijn wordt ook gekeken naar uitbreiding in Scandinavië, waar het merk online nog niet actief is.

Sterk eerste halfjaar Kering

Luxeconcern Kering (het moederbedrijf van oa. Gucci en Yves Saint Laurent) heeft de omzet in de eerste helft van het boekjaar zien toenemen met 16% tot €9,93 miljard. Vergeleken met de eerste helft van 2019 (voor corona) steeg de omzet met 28%. Het nettoresultaat van de groep bereikte een nieuw record van € 1,99 miljard, een stijging van 34%. De goede resultaten in de winkels wereldwijd hebben de impact van de coronamaatregelen in China in het tweede kwartaal ruimschoots gecompenseerd, mede door de hervatting van het toerisme in West-Europa. Van het grootste merk Gucci steeg de omzet met 8% naar €5,17 miljard. Yves Saint Laurent zag de omzet met maar liefst 34% stijgen naar € 1,48 miljard en Bottega Veneta met 13% naar €834 miljoen. De divisie Other Houses (waaronder Balenciaga en Alexander McQueen) zag de omzet toenemen met 29% tot €1,96 miljard.