TOP

Groen ondermodemerk Saint Basics wil harten van retailers veroveren [interview] *

Het ondergoed van Saint Basics krijgt voor de derde keer het hoogste A-label voor duurzaamheid van Rank-a-Brand. Een mooie beloning voor de groene missie van het Nederlandse bedrijf. “Daar zijn we het merk om begonnen”, zegt directeur Peter van Akkeren. Nu, na zes jaar, is het tijd voor het grotere werk: de retailharten veroveren.

Saint Basics is een Nederlands bedrijf dat sinds 2010 duurzaam ondergoed maakt. Alle boxershorts, T-shirts, hemden, slips en tops zijn van biologisch katoen en GOTS-gecertificeerd. Dat betekent dat er geen schadelijke chemicaliën worden gebruikt en dat er wordt gecontroleerd op goede arbeidsomstandigheden.

 

Het ondergoedmerk heeft een gedeeld hoofdkantoor in Den Haag, maar werkt conform de missie zo klimaatneutraal mogelijk. Dat houdt in dan de drie medewerkers – Peter van Akkeren (directeur), Anita Zeilstra (customer service) en Marjolein van der Spoel (ontwerpster) – voornamelijk op flexibele plekken werken. Beurzen bezoeken ze bij voorkeur met de elektrische auto, voor afspraken in de buurt pakken ze de fiets. “Eigenlijk zijn we een laptopbedrijf”, zegt Peter van Akkeren. “Dat is onze manier van werken en leven.”

 

Voor de derde keer de beste score op gebied van duurzaam ondergoed, dat moet goed voelen.

 

Van Akkeren: “Daar zijn we Saint Basics om begonnen. We willen verschil maken in de manier waarop kleding wordt gemaakt. Met dat idee zijn we in 2010 gestart met herenondergoed, later kwam de vrouwenlijn erbij. Ondergoed dragen mensen elke dag, het is een grote markt. En het valt onder slow fashion, omdat er niet elk seizoen een nieuwe collectie hoeft te worden gemaakt. Dat is een duurzaam element, maar dat geldt natuurlijk vooral voor de manier waarop onze collectie wordt gemaakt. Met aandacht voor het milieu en de mensen die eraan werken.”

 

Hoe heilig is Saint Basics zelf qua duurzaamheid?

 

“We proberen bewuste keuzes te maken in onze manier van leven en werken. Dat betekent dat we een setje regels hebben dat zit verankerd in ons gedrag. We produceren zo lokaal mogelijk en gebruiken alleen groene stroom en gas. We rijden hybride en kiezen milieubewuste partners. Elk jaar berekenen we onze CO2-uitstoot via de normen van Klimaatneutraal.”

 

“Ook in ons werk willen we aan onze standaarden voldoen. Dus, inderdaad die fiets pakken als dat kan en anders in de Prius naar de beurs. Maar wij begaan ook wel eens een kleine zonde, want naar onze productiepartners nabij het Portugese Porto pakken we het vliegtuig. Dat is wel een enorme CO2-bom. Een vliegreis is milieutechnisch echt onhandig, maar soms kan het niet anders.”

 

Goed dat jullie geen zaken meer doen in India en Bangladesh dan. Was vast ook een lastige keuze, omdat de werknemers ook profiteerden van jullie opdrachten en aanpak?

 

“Ja, maar voor de producent in Bangladesh waren wij eigenlijk een te kleine speler. Zij zijn gewend aan veel grotere aantallen dan die wij bestelden. We pasten er niet goed tussen, kwamen achteraan in de planning en kregen logistieke problemen. Door de afstand was het transport natuurlijk ook milieubelastend. Maar we steunen nu nog wel projecten in Bangladesh via  de Onepercentclub, een platform dat mensen in ontwikkelingslanden helpt. Van elke bestelling bij ons, gaat een deel naar die organisatie.”

 

Hoe gaat het nu met Saint Basics?

 

“Goed. In het begin zagen we dat we voor de muziek uitliepen, toen waren mensen nog niet zo geïnteresseerd in eerlijk geproduceerde kleding. Eind 2012 hebben we balans opgemaakt en gekeken naar hoe we verder willen. Toen hebben we intern opgeschoond, hebben we afscheid genomen van een aantal aandeelhouders en ben ik samen met Jan-Hendrik Schretlen verder gegaan met het merk. Wij zijn beiden aandeelhouders van het eerste uur.”

 

“We hebben toen ook gekozen voor uitbreiding van de collectie en zijn we meer gaan inzetten op stijl en relevantie. Het eco-verhaal is in de marketing naar de tweede plek geschoven. We produceren natuurlijk wel eco, maar in de communicatie komt dat op de tweede plaats. We profileren Saint Basics nu vooral als kwaliteitsmerk. Goed ondergoed van heerlijk, zacht biokatoen met een slim ontwerp, waardoor het beter zit en staat.”

 

Hoe genereer je omzet met duurzaam ondergoed?

 

“Je moet een stijl- en kwaliteitspropositie hebben. Wij willen laten zien dat stijl en eco goed samengaan. Sinds wij die richting zijn ingeslagen, gaat het beter met Saint Basics. We hebben meer omzet en meer klanten. Mensen kopen ons merk nu, omdat het lekker zit, zacht is en bijzonder door het goede verhaal erachter. Steeds meer consumenten vinden dat eco iets is dat er gewoon moet zijn, maar als verkoopargument komt het op de tweede plaats.”

 

April 2015 hebben jullie een crowdfundingcampagne opgezet voor een nieuwe collectie, in kleur. Hoe ging dat en wat is het resultaat?

 

“Hartverwarmend goed. Naar een bank wilden we niet, bovendien zijn banken niet happig op het financieren van onze type bedrijf. Maar ja, een crowdfunding levert gemiddeld tachtigduizend euro op en wij hadden honderdtwintigduizend euro nodig.”

 

“Binnen elf dagen hadden we dat bedrag al binnen. En wat bleek? Driekwart van dat geld kwam uit onze eigen klantenkring. Dat is natuurlijk fantastisch. Mensen die normaal gesproken bij ons een boxer kopen van twintig euro, bleken ook bereid een paar duizend euro in ons te investeren. Dat betekent dat we een klantenkring hebben van bewust en betrokken mensen die zich niet opstellen als passieve consumenten, maar ook echt inbreng willen hebben in onze collectie en een belang in ons bedrijf.”

 

Wanneer verschijnt die nieuwe kleurencollectie?

 

“Hopelijk nog voor de kerst. Het is zo snel gegaan. In juni hebben we samples laten maken, zodat we die op de beurzen Ethical Fashion Show in Berlijn en Innatex in Frankfurt, maar ook Mint op Modefabriek in Amsterdam hebben kunnen laten zien. Inkopers waren erg enthousiast, juist omdat we tot nu toe alleen in zwart en wit produceerden. In juli hebben we de bestellingen geplaatst en hopelijk is alles eind december verkrijgbaar. Winkeliers kunnen het natuurlijk nu al bestellen.”

 

Jullie hebben in totaal 17 verkooppunten in verschillende landen. Komen er nog meer bij?

 

“We hebben tot nu toe voornamelijk een online strategie gevoerd, maar we zouden het liefst een fysiek verkooppunt hebben in elke provinciehoofdstad. Daarvoor is die nieuwe kleurencollectie ook bedoeld. De animo voor de zwart-witcollectie was laag bij winkeliers, dat gaat hopelijk nu anders.”

 

“Met Saint Basics in je assortiment verkoop je als retailer wel het groenste merk van Nederland en van super kwaliteit. Prijzen voor onze items liggen tussen de vijftien en vijfentwintig euro, net onder die van de bekendere ondergoedmerken. Met dit verschil dat wij een merk bieden waar je echt van kunt houden.”

 

Wat zijn de toekomstplannen van Saint Basics?

 

“We hebben net een nieuwe collectie geproduceerd van Tencel. Dat is een vezel die wordt gemaakt van de eucalyptusboom, nog groener dan katoen en bamboe. Er is namelijk aanzienlijk minder water nodig voor de productie van Tencel en het is ademend, anti-bacterieel en superzacht.”

 

“Verder willen we de collectie verbreden met homewear en pyjama’s en samenwerken met andere groene merken. En we denken ook aan de sexy variant voor onze vrouwenlijn. Dat moeten we nog uitwerken en daarvoor zullen we vast opnieuw moeten crowdfunden.”

 

 

Een selectie van artikelen uit de nieuwe kleurencollectie van Saint Basics:

IMG_0033 IMG_0186

 

Saint Basics IMG_0012Saint basics IMG_0212

 

Saint basics StAnthony-Green-1StIsabel-BlueMoon-2