TOP

Gregory van der Wiel stapt uit BALR., modewinkels Noord-Holland komende jaren onder druk

Voetballer Gregory van der Wiel verkoopt zijn belang in kledingmerk BALR. Verder: uit onderzoek blijkt dat de komende 8 jaar de bestedingen in Noord-Hollandse modewinkels zullen afnemen, JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba en State of Fashion trekt 27.500 bezoekers. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 23 juli.

Gregory van der Wiel verkoopt belang in BALR

Voetballer Gregory van der Wiel verkoopt zijn belang in kledingmerk BALR, meldt NU.nl. Hij steekt de opbrengst in een investeringsfonds voor bedrijven in Noord-Amerika. Van der Wiel investeerde in 2013 in het kledingmerk van voormalig voetballer Demy de Zeeuw. Precieze cijfers over hoe groot het belang was, worden niet gegeven, maar naar eigen zeggen heeft Van der Wiel een rendement van 2.000 procent gemaakt op de aandelen.

Detailhandel in Noord-Holland komt onder druk te staan

Het functioneren van de detailhandel in Noord-Holland komt in de nabije toekomst onder druk te staan. Dat concludeert Bureau Stedelijke Planning B.V. naar aanleiding van onderzoek in opdracht van de provincie Noord-Holland en het bureau van de Metropoolregio Amsterdam naar de detailhandel in Noord-Holland (inclusief Almere en Lelystad). Het perspectief varieert echter tussen verschillende winkelsectoren, tussen deelregio’s en daarmee ook per type winkelgebied.

Door de verwachte sterke bevolkingsgroei en het nog altijd beperkte online marktaandeel neemt de marktruimte voor Dagelijkse detailhandel tot 2025 toe. Voor winkels in Mode en Luxe en In en om het Huis gaat dit niet op. In de afgelopen jaren groeide het online marktaandeel in beide sectoren substantieel. Naar verwachting zet deze trend de komende jaren door. Dit leidt tot een verwachte afname van bestedingen in fysieke winkels en daarmee een afname van de marktruimte.


Michael Barnaart opent tweede winkel

Modeontwerper Michael Barnaart breidt zijn concept uit met een tweede winkel. Dat meldt de ontwerper in een persbericht. Vanaf 13 september zijn onder de naam Michael Barnaart+ accessoires en homeware-items verkrijgbaar in het pand direct naast de oorspronkelijke boetiek.


Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. Dat meldt RetailDetail. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland. Begin dit jaar had JD.com al aangekondigd dat het Europa wilde veroveren, maar toen leken de plannen nog weinig concreet. Nu gaat CEO Liu vol in de aanval: “Ik ga niet langer alleen maar producten verkopen van Duitsland naar China. Ik wil ook producten in Europa verkopen”, zegt hij in een interview met het Duitse Handelsblatt. Daarbij doelt hij niet enkel op Chinese, maar ook op lokale producten.

Eerste editie State of Fashion sluit succesvol met 27.500 bezoekers

Op zondag 22 juli om 18.00 uur sloot de eerste editie van het internationale mode evenement State of Fashion haar deuren. Ruim 27.500 bezoekers uit binnen- en buitenland namen deel aan deze zoektocht, door de tentoonstelling te bezoeken of deel te nemen aan één van de ruim 50 evenementen. Dat meldt de organisatie een persbericht. De Arnhemse Melkfabriek, de hoofdlocatie van State of Fashion, sloot zondag haar deuren, maar al in het najaar van 2018 krijgt de tentoonstelling “searching for the new luxury” een vervolg in Wageningen en Eindhoven.