TOP

Greenpeace zet Nike onder druk

Het Europese hoofdkantoor van Nike was begin deze week het target van milieuorganisatie Greenpeace. Actievoerders hingen een T-shirt van zes bij tien meter op de voorgevel met de tekst 'Champion a toxic free future. Just do it.' Uit de zoom van het shirt droop gifgroen water. Greenpeace voerde al eerder actie bij Adidas in Duitsland.

Volgens Greenpeace vervuilen de producenten van Nike T-shirts de Chinese meren en rivieren. Met de publicatie van een rapport toont Greenpeace aan hoe Nike en andere (sport)merken zeer giftige chemicaliën zoals nonylphenol en PFOS in het water lozen. De milieuorganisatie zegt dat zij al eerder haar bevindingen met deze merken heeft gedeeld. Nike heeft toen geen reactie gegeven, aldus Greenpeace.

Verantwoord?
Nike is het grootste en meest toonaangevende sportmerk ter wereld, een merk dat duurzaam en verantwoord lijkt te omarmen. Greenpeace erkent dat het merk een uitvoerig beleid heeft voor het uitbannen van gifstoffen in de eindproducten, maar het gebruik van gifstoffen in het eindproces wordt nog nauwelijks aangepakt.

Gifvrije toekomst?
Met de ludieke actie wil Greenpeace Nike uitdagen om ook het productieproces op te schonen en kampioen te worden van een gifvrije toekomst. Nike zegt dat het een milieuvriendelijk bedrijf is, maar gaat naar aanleiding van de actie met Greenpeace in gesprek om over eventuele problemen in China te praten.