TOP

Google sterkste merk van Nederland

Google is ook in 2010 het sterkste merk van Nederland, blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van merkadviesbureau BrandAsset Consult. Met een speciale tool kun je ook testen hoe hoog jouw merk scoort ten opzichte van de concurrent.

BrandAsset Consult vergelijkt meer dan 1000 merken in Nederland met elkaar op het gebied van merksterkte, aankoopintentie en imago. Op basis van de toegekende merkwaardes wordt ieder jaar een ranglijst samengesteld. In 2010 komt Google opnieuw als sterkste merk uit de bus, gevolgd door Microsoft, Ikea, Efteling en NOS. Ook Discovery Channel, Marktplaats.nl, Bol.com, Senseo en Coca Cola staan in de top 10.

Mode

Een selectie van merkwaardes van modemerken: Hema (31), Georgio Armani (167), Diesel (316), Björn Borg (444), G-Star (450), Zara (537), Replay (541), DKNY (556), Oilily (638) en Mango (825). Opvallend onder de modemerken is de positie van het functionele outdoormerk Human Nature van de ANWB op de 248e plaats, terwijl het vorig jaar nog op 500 stond. Daarnaast is het deel van de respondenten dat aangeeft het belangrijk te vinden op de hoogte te blijven van mode gedaald van 47% naar 41%. Om die reden zijn modieuzere merken veelal gedaald met hun merkwaarde.

Brand Battle tool

Via de zogenaamde Brand Battle tool kun je je eigen merk vergelijken met dat van de concurrent. Daaruit zien we dat Diesel Replay verslaat, dat Esprit hoger scoort dan Mexx, dat H&M boven C&A uitstijgt en dat Gaastra een hogere merkwaarde heeft dan McGregor.

Doe hier de Brand Battle!