TOP

Google Shopping: top of flop?*

Google Shopping wordt steeds vaker gebruikt door consumenten. Webwinkels in Amerika gaven er afgelopen december dan ook de helft meer aan uit maar hoe goed kan de productenzoekmachine jouw webwinkel helpen?

Google Shopping is net als Google Afbeeldingen een aparte portal binnen Google. Met deze speciale productenzoekmachine kun je onbeperkt items kijken, vergelijken en kopen. Via recensies en producteninformatie kan de consument een goede afweging maken tussen welk product er straks in het winkelmandje belandt. Google Shopping wordt dan ook steeds bekender. Zo erg zelfs dat webwinkels in Amerika in december de helft meer eraan hebben uitgegeven, zo schrijft Emerce.

Als je het zo leest is het allemaal rozengeur en maneschijn uit: als je als webwinkel aanwezig bent op de productenzoekmachine haak je in op het oriëntatieproces van de consument waardoor je je afzetmarkt vergroot. Maar ondertussen zitten er wel een aantal haken en ogen aan het verhaal.

Eisen

Als je als adverteerder aan de slag wil gaan met Google Shopping krijg je ook te maken met een aantal eisen. Eisen die niet altijd allemaal even duidelijk zijn. De eerste eis waarmee je te maken krijg is dat je een Google Merchant Center-account moet aanmaken voordat je überhaupt iets op de productenzoekmachine kan neerzetten.

Maar dit is lang niet de grootste eis. De feed die je online wil zetten moet namelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen. Welke voorwaarden dat precies zijn is per branche verschillend en daarom is het handig om hiervoor te googlen op ‘eisen Google aan productfeed’.

Als je dit allemaal netjes hebt gedaan zou je denken dat consumenten je producten kan zien maar of de advertentie ook daadwerkelijk wordt getoond is echter nog een tweede. Er zijn intern bij Google namelijk ook allemaal eisen die de buitenwereld niet weer. Zelf zeggen ze erover: ‘Producten zullen worden geactiveerd als de zoekopdracht op deze producten een commerciële intentie heeft’. Dat betekent dus dat er genoeg andere producten op Google Shopping moeten zijn die aan dezelfde zoekopdracht moet voldoen zodat de consument ertussen kan kiezen.

Klikprijs

Een ander probleem dat webwinkels kan afschrikken is dat een adverteerder moet betalen als iemand op zijn of haar item klikt. Deze klikprijs ligt meestal wel onder de prijs van gewone tekstadvertenties maar de klikprijs bij Google Shopping is de laatste tijd erg gestegen omdat er steeds meer consumenten op Google Shopping komen. Houd er dus rekening mee dat deze prijs nog verder kan stijgen.

Iets voor jouw webwinkel?

Google Shopping wordt steeds vaker gebruikt. De consument laat dus zien dat het voor hun een belangrijk programma is. Voor webwinkels ligt het echter wat lastiger. Maak dus goede afwegingen of Google Shopping wel iets toevoegt aan je webwinkel voordat je eraan begint.