TOP

GfK-sportmaandcijfers: zeer teleurstellende meimaand

Exclusieve cijfers van onderzoeksbureau GfK laten zien dat Nederlanders in mei 2012 de sportzaken vrijwel geheel links lieten liggen. De verkoopcijfers voor deze maand liegen er niet om: in vergelijking met mei 2011 zijn de bestedingen aan sportkleding in mei 2012 met 31% gedaald.

Deze forse verkoopdaling wordt veroorzaakt door een sterke daling van zowel het aantal gekochte stuks (-21%) als het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Kijken we naar de kwartaalcijfers dan zien we ook hier een daling. In maart t/m mei 2012 zijn de bestedingen aan sportkleding in Nederland sterk gedaald (-20%) ten opzichte van het kwartaal t/m mei 2011. Deze daling wordt veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks. Daarnaast is ook het gemiddeld besteed bedrag gedaald.

Per segment
In zowel het vrouwen-, mannen- als kindersportkleding segment zijn de bestedingen in de periode maart t/m mei 2012 sterk gedaald. De bestedingen aan vrouwensportkleding zijn in dit kwartaal met 19% gedaald ten opzichte van de bestedingen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze daling wordt veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks in combinatie met een daling van het gemiddeld besteed bedrag per sportkledingartikel voor vrouwen.

Sterkste daling
De bestedingen aan mannensportkleding zijn in het kwartaal maart t/m mei 2012 relatief het sterkst gedaald (-23%) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De daling wordt veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks en een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag. Ook de bestedingen in het segment kindersportkleding zijn in het kwartaal maart t/m mei 2012 gedaald (-13%). Deze verkoopdaling wordt net zoals in het mannensegment veroorzaakt door sterke daling van het aantal gekochte stuks en een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag per artikel.