TOP

GfK: ouders willen vaker kinderkleding online kopen

Een op de acht ouders (13%) die de afgelopen 12 maanden baby- of kinderkleding via internet kocht, denkt dit in de aankomende 12 maanden vaker te doen.

Het CBS becijferde over het eerste kwartaal van 2011 dat de detailhandel via internet een forse omzetgroei behaalde. De plus bedroeg bijna 8 procent. Nu laten ook GfK-cijfers zien dat er groei te verwachten valt via het internetkanaal en wel weat kinderkledingaankopen betreft. Een op de acht ouders (13%) die de afgelopen 12 maanden baby- of kinderkleding via internet kocht, denkt dit in de aankomende 12 maanden vaker te doen.

Driekwart van de ouders verwacht even vaak via internet te kopen als in de afgelopen twaalf maanden, terwijl slechts een op de tien ouders (10%) minder vaak de muis gaat gebruiken. Hier spannen vijftigers (20%) en lager opgekleiden (16%) de kroon.
Twijfelaars

Van ouders die afgelopen 12 maanden geen baby- en kinderkleding via internet kochten is 52% dat ook het komende jaar niet van plan. Mannen (57%) en vijftigers (67%) scoren hier bovengemiddeld. Er is ook een flinke groep twijfelaars (41%). Het zijn vooral de moeders (47%), maar ook de dertigers (49%) die nog niet weten of zij het komende jaar iets in de kinderkledingwebshop zullen afrekenen.

Van alle niet via internet kopende ouders zegt slechts 7% dat zij verwachten de komende 12 maanden nog eens baby- of kinderkleding via internet te zullen kopen. Dit zijn dan vooral de jonge ouders (twintigers met 25% en dertigers met 11%). Wie een webshop heeft wist waarschijnlijk al voor wie hij/zij in de markt is: de jonge ouders. Vooral onder moeders en onder dertigers zijn waarschijnlijk nog veel klanten binnen te halen.