TOP

GfK: Nederlander doet in 2026 veertig procent van aankopen online

De Nederlandse consument verwacht over vijf jaar veertig procent van zijn aankopen online te doen. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow. Als het gaat om mode en schoenen zien we voor 2026 ongeveer eenzelfde percentage.

Foto: Unsplash / Brook Lark

In 2026 denken we 44 procent van onze kleding en veertig procent van onze schoenen online te zullen aanschaffen. Met deze percentages in het GfK onderzoek zitten deze productgroepen dus rond het gemiddelde van alle producten. De consument verwacht vooral veel online te besteden op het gebied van telecom (59 procent) en minder als het gaat om doe-het-zelf/tuin (28 procent).

Invloed van lockdowns

In opdracht van ShoppingTomorrow doet GfK elk jaar onderzoek onder zo’n duizend consumenten naar hun (online) winkelervaringen, -verwachtingen en -voorkeuren. Vorig jaar verwachtten consumenten 37 procent van hun uitgaven online te doen in 2025. Dit jaar zien we dus een stijging van drie procent. “Dat komt waarschijnlijk doordat consumenten nieuwe online ervaringen hebben opgedaan tijdens de tweede lockdown, er een stijging is geweest in het aantal online kopers en het feit dat men dit jaar een periode sommige producten wel online moest bestellen. Het gemak dat daarbij is ervaren, kan ervoor zorgen dat consumenten denken dat zij in de toekomst opnieuw online gaan shoppen voor deze producten”, zegt Lodi van der Mark, programmamanager bij ShoppingTomorrow.

Oriëntatie

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna twee derde van de consumenten aangeeft dat de coronapandemie ervoor heeft gezorgd dat de zoektocht naar een product of dienst vaker online of digitaal plaatsvindt dan in de periode voor de Covid-19-uitbraak. 27 procent van de Nederlanders geeft aan dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat zij nu de fysieke winkel voor de online winkel van een retailer voor deze zoektocht heeft ingeruild. Dit betekent dat een overgrote meerderheid nog steeds de winkels ingaat waar ze normaal gesproken hun producten kopen, maar dat oriëntatie wel veel vaker online start.  

Reviews

De meeste consumenten geven aan dat hun zoektocht begint bij een zoekmachine (31 procent), gevolgd door productinformatie vanuit online retailers en informatie vanuit vergelijkingswebsites. Verder geeft 37 procent van de Nederlanders die op zoek is naar informatie online, aan dat zij gebruik maken van reviews in het oriëntatieproces. Als consumenten advies nodig hebben over de aankoop van een product of dienst, blijven ze het liefst naar een fysieke winkel gaan, maar dit aandeel is wel dalende (64 procent ten opzichte van 70 procent in 2020). Hierbij is het interessant te zien dat de klantreis steeds minder vaak start bij een fysieke winkel: waar 47 procent van de consumenten in 2019 nog producten in de winkel bekeek om ze vervolgens online te bestellen en thuis te laten leveren, is dit aandeel gezakt naar 40 procent dit jaar.

Gepersonaliseerd

71 procent van de consumenten verlangt over vijf jaar een gepersonaliseerde shopervaring. Dat is iets minder dan vorig jaar toen dit percentage gelijk was aan 74 procent. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan dat ze het fijn vinden als webshops zich aanpassen aan de wensen van de consument. Daarnaast is 53 procent ook vaker bereid om terug te keren naar deze shops als er sprake is van een gepersonaliseerde ervaring.

De wens naar een gepersonaliseerde shopervaring botst echter met de behoefte aan privacy bij veel online shoppers. Uit het GfK-onderzoek blijkt dat de consument nog steeds terughoudend is in het delen van zijn persoonlijke data en voorkeuren aan webshops. Bijna de helft deelt alleen data deelt als het absoluut noodzakelijk is. 54 procent noemt het zelfs een noodzakelijk kwaad. Slechts 9 procent geeft aan data te zullen delen als zij er iets voor terug krijgen. En 6 procent zegt het hen helemaal niet uit maakt om hun persoonlijke data en voorkeuren te delen.