TOP

GfK-maandcijfers: zomer verkoopboost deel 2

Sportondernemers hebben eindelijk de wind in de zeilen. Na enkele slechte verkoopmaanden stegen de bestedingen aan sportkleding in juni 2012. Ook in de maand juli 2012 zijn de bestedingen aan sportkleding met 12% weer flink gestegen ten opzichte van juli 2011.

De verkoopstijging is volgens onderzoeksbureau GfK vooral te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Daarnaast is het aantal gekochte stuks met 3% licht gestegen. Helaas zijn de kwartaalcijfers voor de periode mei t/m juli 2012 in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2011 minder positief. De slechte verkoop in de maand mei zorgt voor een verkoopdaling voor dit kwartaal van 6%. Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel.

Vrouwensportkleding
Kijken we naar de kwartaalcijfers per segment dan zijn de bestedingen aan vrouwensportkleding in de periode mei t/m juli 2012 gedaald (-9%) ten opzichte van de bestedingen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze daling wordt geheel veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per sportkledingartikel voor vrouwen is namelijk licht gestegen.

Mannensportkleding
De bestedingen aan mannensportkleding zijn in het kwartaal mei t/m juli 2012 licht gedaald (-3%) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Met name de forse stijging van de bestedingen in juli, zorgt voor een relatief goed resultaat in vergelijking met de rest van de markt en met de kwartaalresultaten van vorige maand. De lichte daling wordt veroorzaakt door een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks is stabiel.

Kindersportkleding
De bestedingen in het segment kindersportkleding zijn in het kwartaal mei t/m juli 2012 met 12% het sterkst gedaald. In dit segment wordt de daling veroorzaakt door een combinatie van een daling van zowel het aantal gekochte stuks als van het gemiddeld besteed bedrag per artikel.

Online halfjaarcijfers
De online verkoop voor sportkleding laat volgens GfK een stijgende lijn zien. In de periode februari 2011 t/m juli 2012 zijn de online bestedingen aan sportkleding met 16% wederom sterk gestegen. Deze stijging is volledig te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag; het aantal online gekochte stuks is namelijk licht gedaald (-2%).