TOP

GfK-maandcijfers: forse verkoopimpuls in februari

Na een maandenlange verkoopdip brengt onderzoeksbureau GfK eindelijk positieve verkoopcijfers voor de tweede maand van 2012. In februari zijn de bestedingen aan sportkleding (totaal van vrouwen-, mannen- en kindersportkleding) sterk gestegen (+15%) ten opzichte van de bestedingen in februari 2011.

Deze opvallende stijging is te danken aan een forse stijging van het gemiddeld besteed bedrag, aangezien het aantal gekochte stuks is gedaald (-8%). Kijken we naar de kwartaalcijfers dan heeft deze goede verkoopmaand de ‘omzetpijn’ voor de sportbranche slechts een beetje kunnen verlichten. In december 2011 tot en met februari 2012 zijn de bestedingen in Nederland aan sportkleding met 6% gedaald ten opzichte van het kwartaal in 2011.

Per segment
Gedurende deze drie maanden daalden met name de verkoopcijfers in het vrouwensegment (-19%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Per transactie kochten de dames minder sportkleding artikelen, maar gemiddeld gaven zij wel hetzelfde bedrag uit. Kijken we naar het heren- en kindersegment dan zien we positieve cijfers voor dit kwartaal. Bij de heren was er een lichte stijging van 2%. Hoewel zij minder sportartikelen kochten, gaven ze per transactie meer uit. Ouders spendeerden flink wat meer aan kindersportkleding. Deze flinke stijging (+12%) is volledig te danken aan een sterke stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekochte stuks is stabiel gebleven.