TOP

GfK-maandcijfers: bestedingen aan sportkleding fors gedaald

De maand april was voor zowel de modemarkt als voor de sportmarkt een slechte maand qua verkoop, zo blijkt uit exclusieve cijfers van onderzoeksbureau GfK. De bestedingen aan sportkleding zijn in de vierde maand van 2012 met maar liefst 24% fors gedaald.

Volgens GfK werd de verkoopdaling van bijna 25% veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks (-20%) en een daling van het gemiddeld besteed bedrag. Kijken we naar de kwartaalcijfers van februari tot en met april 2012 dan zijn ook deze niet positief. De daling van 4% wordt veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks, aangezien het gemiddeld besteed bedrag is gestegen.


Vrouwen- en herensegment

Het segment vrouwensportkleding werd in de periode februari t/m april 2012 in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2011 het zwaarst getroffen (-13%). De vrouwen kochten gemiddeld per transactie minder sportartikelen, maar gaven gemiddeld wel meer uit. In hetzelfde kwartaal stegen de bestedingen aan mannensportkleding met 3 procent. Hoewel de mannen met minder stuks de winkel uit liepen, waren ze gemiddeld flink wat meer kwijt.


Kindersegment

De bestedingen in het segment kindersportkleding zijn in het kwartaal februari t/m april 2012 licht gestegen (+2%). Evenals bij mannensportkleding is ook de stijging van bestedingen bij kindersportkleding te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekochte stuks is net als in de rest van de markt gedaald.