TOP

Zuid-hollanders steunen plannen outletcenter Zoetermeer

Een ruime meerderheid van de Zuid-Hollandse bevolking positief is over de komst van een outlet in Zoetermeer. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Intomart Gfk dat in opdracht van Stable Outlet Management is uitgevoerd.

Drie kwart van de inwoners van Zuid-Holland, vooral vrouwen van 26 tot 45 jaar, is positief over de komst van de Factory Outlet Center (FOC) Bleizo bij Zoetermeer. Ze noemen het een waardevolle aanvulling op het huidige winkelaanbod in de regio. Ook de hoge kortingen en grote verzameling merkwinkels spelen zijn voor de inwoners een belangrijke reden om de outlet in de toekomst te bezoeken. Twee derde zal dit doen zodra de outlet over een paar jaar open gaat.

Bleizo-bestuurder Bé Emmens reageert op de uitkomsten van het Intomart Gfk onderzoek: “Dit beeld bevestigt nog eens dat er een grote behoefte is aan een outletcentrum op de grens van Zoetermeer en Lansingerland. Als over een paar jaar het FOC zijn deuren opent, zijn er vele honderden nieuwe banen geschapen en kunnen de inwoners van de provincie dichtbij huis hun inkopen doen. Goed voor de regionale economie, maar ook goed voor het milieu”.

Ondernemers minder blij

Ondernemers zijn minder blij met de komst van het outletcentrum. Tientallen protesteerden vorig jaar juli tegen de komst van de 20.000 m2 tellende Factory Outlet tussen Zoetermeer en Bleiswijk. Lokale retailers zijn fel tegen het plan gekant, onder meer omdat ze bang zijn voor verlies van aantrekkingskracht van de winkelcentra in de dorpen. Piet Sonneveld, mede-eigenaar No. 13 in Zoetermeer meldt hierover destijds in Textilia: “Mijn grootste bezwaar is de grote omzetdaling die de komst van een factory outletcentrum als Bleizo voor de hele regio teweeg zal brengen, maar in het bijzonder voor Zoetermeer zelf. Er is sprake van een investeringsstop voor het Zoetermeerse stadshart als Bleizo er daadwerkelijk komt. Voor kleding geldt: er is een x aantal mensen dat een bepaald bedrag uitgeeft. Wat ze in Bleizo uitgeven, wordt niet meer gespendeerd in het winkelhart. Ik heb van horen zeggen dat ze in Bleizo een heel attractiepark willen neerzetten. Leuk, maar dat trekt de consumenten nóg meer weg bij de reguliere winkels, en dat geldt niet alleen voor de fashionbranche.”

Het besluit over de komst van het outletcentrum wordt deze zomer genomen.