TOP

GfK-maandcijfers: bestedingen aan sportkleding flink gestegen

De verhitte sportzomer heeft sportmerken zeker geen windeieren gelegd. Na een forse daling van de bestedingen in april en mei 2012 zijn de bestedingen aan sportkleding in de maand juni met 13% flink gestegen ten opzichte van dezelfde maand in 2011.

Volgens onderzoeksbureau GfK is deze stijging te danken doordat de Nederlandse consument gemiddeld per sportartikel meer geld uitgaf. Daarnaast werden er ook per transactie meer sportartikelen verkocht (+2%). Helaas heeft deze goede verkoopmaand er niet voor kunnen zorgen dat de kwartaalcijfers voor april t/m juni 2012 positief zijn in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2011. Door de twee slechte verkoopmaanden april en mei zijn de bestedingen aan sportkleding in Nederland in de periode april t/m juni 2012 sterk gedaald (17%) ten opzichte van dezelfde drie maanden in 2011. Deze daling wordt met name veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks. Daarnaast is ook het gemiddeld besteed bedrag gedaald.

Vrouwensportkleding
Bekijken we de cijfers van onderzoeksbureau GfK per segment dan zien we dat de bestedingen aan vrouwensportkleding in de periode april t/m juni 2012 sterk (-15%) zijn gedaald ten opzichte van de bestedingen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze daling wordt geheel veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per sportkledingartikel voor vrouwen bleef namelijk stabiel.

Mannensportkleding
De bestedingen aan mannensportkleding zijn in het kwartaal april t/m juni 2012 wederom relatief het sterkst gedaald (-19%) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De daling wordt, evenals bij de totale markt, veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks, in combinatie met een daling van het gemiddeld besteed bedrag.

Kindersportkleding
Ook de bestedingen in het segment kindersportkleding zijn in het kwartaal april t/m juni 2012 sterk gedaald (-14%). Net zo als in het vrouwen- en mannensegment wordt de daling veroorzaakt door sterke daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per artikel is licht gedaald.