TOP

GfK: ‘Leg de focus op conversie’

Wanneer bezoekersaantallen teruglopen, moet de retailer zich meer gaan richten op conversie. Dat stelt GfK Panelservices deze week in een persbericht. Sommige formules slagen daar op dit moment al goed in. Andere minder of niet.

GfK peilde in dit onderzoek het aantal bezoekers en de conversie van verschillende fashion-retailers en sorteerde deze winkelformules op bovengemiddelde en ondergemiddelde prestaties voor beide aspecten.

Primark
Primark heeft met drie vestigingen (in Rotterdam, Hoofddorp en Zaandam) een bereik van maar liefst 5% van de Nederlandse populatie, blijkt uit de analyse van GfK Panelservices. De Ierse discounter weet tegelijk een relatief hoge conversie te realiseren, heeft GfK gemeten. Ten opzichte van het marktgemiddelde (van de 15 grootste fashion-retailers exclusief Primark) is Primark ook op dit punt een ‘outperformer’.

H&M, C&A en Miss Etam
Ook H&M, C&A en Miss Etam scoren op beide aspecten bovengemiddeld met relatief hoge bezoekersaantallen per vestiging en relatief hoge conversiecijfers. Met andere woorden: veel consumenten gaan er naar binnen en velen van hen worden verleid tot het doen van een aankoop.

Mismatch
Promiss, Shoeby Fashion en WE Fashion trekken minder bezoekers. De formules slagen er bovendien minder goed in de bezoeker te verleiden tot het doen van aankopen dan de andere gemeten retailers. Oorzaak kan volgens GfK zijn: een mismatch tussen verwachtingen en aanbod (bijvoorbeeld met betrekking tot prijs, collectie, maatvoering). Maar ook de wijze waarop klanten door winkelmedewerkers worden benaderd.

Kleine vestiging

De tegenvallende score kan overigens deels verklaard worden door het feit dat het hier om gemiddeld kleinere vestigingen gaat (kleiner dan een gemiddelde H&M of Primark bijvoorbeeld), terwijl GfK geen correctie voor het verkoopvloeroppervlakte heeft toegepast (oftewel geen gemiddelde per vierkante meter heeft berekend). Ook het type locatie is niet meegenomen als correctie. Vestigingen op B-locaties trekken in absolute zin nu eenmaal minder bezoekers dan op A-locaties.
Bovengemiddelde conversie
Coolcat trekt weliswaar relatief weinig bezoekers, maar qua conversie scoort deze retailer bovengemiddeld. GfK stelt dat Coolcat de verwachtingen van haar bezoekers bovengemiddeld waarmaakt: met goed inzicht in de doelgroep en de wijze waarop deze in de winkel qua prijs, maatvoering, collectie en personeel wordt bediend.