TOP

GfK: kledinguitgaven december -4%

De bestedingen aan mode in Nederland daalden in december 2013 met 4 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2012. Dat blijkt onder andere uit de cijfers van GfK Panel Services. Textilia zet de belangrijkste punten op een rijtje.

Uit de cijfers van GfK Panel Services blijkt dat de bestedingen aan mode in Nederland in december 2013 met 4 procent zijn gedaald ten opzichte van december 2012. De dalende bestedingen worden veroorzaakt door een daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Zelfstandige modezaken

De bestedingen bij zelfstandige modezaken zijn in december 2013 eveneens gedaald. Ten opzichte van vorig jaar daalden de bestedingen met maar liefst 13 procent. De daling in bestedingen aan mode bij zelfstandigen is veroorzaakt door een forse daling van het aantal gekochte stuks (-16 procent). Het gemiddeld besteed bedrag is licht gestegen.

Overige aankoopkanalen

Ook de bestedingen bij de overige verkoopkanalen zijn in december 2013 licht gedaald (-2 procent). De oorzaak hiervan is dat het gemiddeld besteed bedrag daalde.  Het aantal gekochte stuks steeg licht met 3 procent.

Cumulatief

In het gehele jaar 2013 daalden de bestedingen totaal 6 procent ten opzichte van het jaar 2012. De bestedingen bij zelfstandigen liepen zelfs met 11 procent achter. Bij de overige verkoopkanalen daalden de bestedingen ten opzichte van 2012 met 4 procent. De totale markt, de zelfstandige modezalen en de overige aankoopkanalen verloren qua aantal gekochte stuks respectievelijk 3 procent, 13 procent en 2 procent ten opzichte van 2012.