TOP

GfK: Helft Nederlanders gaat bezuinigen door BTW-verhoging

Bijna de helft van de Nederlanders verwacht te gaan bezuinigen door de BTW-verhoging. Dat blijkt uit onderzoek door GfK Panelservices onder 8000 consumenten.

Sinds 1 oktober is de BTW op luxeartikelen verhoogd van 19% naar 21%. Half september wist 94% van de Nederlanders dat er een BTW-verhoging van kracht zou gaan. Maar liefst 94% van de Nederlanders verwacht dat de rekening bij de consument wordt gelegd. Slechts 3% van de Nederlanders verwacht dat de retailers of producenten de BTW-verhoging zelf opvangen.

Vanuit de retailer geredeneerd lijkt afwenteling van de BTW-verhoging op de consument voor de handliggend, wellicht nog niet de eerste periode, maar zeker op de wat langere termijn, meent GfK. Als de prijzen inderdaad hoger worden, verwacht 46% van de Nederlanders minder artikelen te gaan kopen. Dit zijn meer dan gemiddeld vrouwen, dertigers en veertigers en mensen met een modaal of beneden modaal inkomen.

Volgens GfK speelt hier waarschijnlijk in mee dat zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid dit jaar op het laagste niveau liggen sinds het uitbreken van de crisis.

Kleding
De meeste mensen die verwachten minder artikelen te gaan kopen door de hogere prijzen, denken vooral aan besparingen op woonaccessoires, consumentenelektronica en kleding. Toch is er hoop. Ruim een derde van de Nederlanders denkt zijn of haar koopgedrag niet aan te passen.