TOP

GfK: consument koopt weer meer stuks

Uit exclusieve maandcijfers van GfK blijkt dat consumenten in mei 2014 meer stuks kochten dan vorig jaar. Zij gaven hieraan echter minder geld uit.

In de maand mei 2014 zijn de bestedingen aan mode in Nederland gelijk gebleven aan de bestedingen in mei 2013. Het aantal gekochte stuks steeg met maar liefst zes procent, terwijl het gemiddeld besteed bedrag is gedaald. Dat blijkt uit exclusieve maandcijfers van GfK. In april 2014 kocht de consument nog minder stuks.

Maart t/m mei 2014

Consumenten gaven niet meer of minder uit in de maanden maart tot en met mei 2014 dan in dezelfde periode in 2013. Het gemiddeld besteed bedrag lag weliswaar iets lager dan vorig jaar, maar het aantal gekochte stuks bleef gelijk.

Vrouwenmode, mannenmode, kindermode

De bestedingen aan vrouwenmode bleven in de periode maart tot en met mei 2014 gelijk. Het aantal gekochte stuks steeg met drie procent, terwijl het gemiddeld besteed bedrag daalde. De bestedingen aan mannenmode bleven eveneens gelijk. Zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. Aan kindermode werd van maart tot en met mei 2014 minder besteed (drie procent) dan in dezelfde periode in 2013. De daling is veroorzaakt door een daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Zelfstandige modezaken

De bestedingen bij zelfstandige modezaken zijn in de periode maart tot en met mei 2014 met zes procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. De daling is veroorzaakt door een daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks is stabiel. De bestedingen bij de overige aankoopkanalen bleven in de periode maart tot en met mei 2014 stabiel ten opzichte van 2013.

Lees ook: Omzet detailhandel stijgt