TOP

Gezocht: Nederlandse modelabels voor 9 vragen over duurzaamheid

Heb jij een Nederlands modelabel? Waar loop je tegenaan bij het ontwikkelen van duurzame collecties? En wat doe je met restpartijen van oude collecties? I-did slow fashion en Urgenda willen inzicht krijgen in de huidige ontwikkeling en productie van duurzame collecties. Via 9 vragen help je i-did en Urgenda de belemmeringen én de mogelijkheden in kaart te brengen.
Tijdens Zomergasten werd er door Li Edelkoort nog aan gerefereerd. De productie komt langzaam terug richting Europa. China wordt te duur, is te ver weg en kost te veel tijd. I-did, slow fashion werkt momenteel samen met Urgenda (onder andere van de Dag van de Duurzaamheid) en andere partijen uit de fashionindustrie aan een landelijke campagne. Deze campagne heeft als doel om modebedrijven te helpen innoveren op het gebied van de ontwikkeling en productie van duurzame collecties.

9 vragen


Voor deze campagne willen i-did en Urgenda aan Nederlandse modebedrijven, met één of meerdere labels, 9 vragen stellen om zo meer inzicht te krijgen in de huidige ontwikkeling en productie van duurzame collecties. Het beantwoorden van de vragen duurt gemiddeld 2 minuten. De antwoorden zijn anoniem tot het moment dat je aangeeft dat je benaderd mag worden voor verdere informatie.

Klik hier om de 9 vragen te beantwoorden!

i-did, slow fashion is ervan overtuigd dat de manier waarop we mode en design produceren en gebruiken anders kan en anders moet. En daarin staan we niet alleen. “Consumenten moeten zich bewust worden dat je krijgt waarvoor je betaalt,” aldus Elizabeth Cline, schrijver van de actuele bestseller Overdressed, the shockingly high cost of cheap fashion. We kopen eigenlijk niets meer dan wegwerpartikelen. Mensen zijn zich niet bewust van de hoge prijs die bijvoorbeeld het milieu betaalt voor goedkope, fast fashion, die we allemaal inmiddels zo vanzelfsprekend vinden.

Maar er is ook goed nieuws. De bewustwording voor de echte waarde van kleding en de kosten van fast fashion groeit. Onder jongeren is inmiddels een kentering voorzien in koopgedrag: zij zullen vaker kwaliteit boven kwantiteit verkiezen. Deze bewustwording biedt mogelijkheden en volop kansen het anders te doen, de productieketens te verduurzamen en als modelabel onderscheidend te zijn.

Meer infowww.i-did.nl