TOP

Gezien op Kingpins Amsterdam: 50 street- en activeweartrends voor najaar 2020-2021

Van new luxury chic a la Marie Kondo en Amerikaanse klassiekers tot alledaagse skimode en de waardering voor bijzondere (archief)stukken en eco denim. Dit zijn enkele trends die voorbijkwamen tijdens de internationale denimsourcingbeurs Kingpins Show in Amsterdam.

Als het aan Kingpins Show ligt, dragen we binnen afzienbare tijd alleen nog maar verantwoord geproduceerde jeans en andere kleding. Nu de gerespecteerde vakbeurs alleen nog maar fabrikanten toelaat die duurzaam produceren, neemt de denimindustrie duidelijk nieuwe stappen vooruit. Maar er waren nog veel meer trends te bespeuren: 

 

Business casual

In dit thema wordt street- en activewear formeler en gesofisticeerder dan we de afgelopen seizoenen hebben gezien. Dressing up en tailoring – mooi en met aandacht gemaakte stukken – worden gecombineerd met cleane, frisblauwe denim en andere comfortabele items. De looks variëren hierdoor van minimalistische ‘new luxury’ chic a la Marie Kondo met aandacht voor bijzondere details tot denim als businesswear. 

 

Om te onthouden:

50 shades of beige– oftewel allerlei soorten classy beige en bruinen komen voorbij

Trenchcoats – zowel de klassieke modellen als creatieve hybride of nieuw geconstrueerde varianten

Tweedelige pakken 

Duurzame materialen 

Doordacht design 

Tailoring

Neutrale kleuren

Jeans met een formeel/zakelijke twist – bloezen, jasjes, met mooie mantels of hakken

Volumineuze jassen en bloezen

Ruiten

Wol– en stoffen met een wollen uitstraling, zoals denim met een wollen look en feel

De kleur mint

 

De tekst gaat verder onder de foto.

 

L1000267

 

American realism

American realism gaat over de generatie Z (ook wel GenZ genoemd), jongeren geboren tussen 1995 en 2010, die zich laten inspireren door Amerikaanse klassiekers uit de voorgaande decennia. Denk hierbij aan bekende casual kleding als tuinbroeken, wijde denim jacks, wijde skatemode en praktische workwear. 

 

Om te onthouden:

Tuinbroeken

Workwear

Uniformen

Boxy silhouetten

Veel lagen over elkaar – bijvoorbeeld jack over jack en sweater over sweater

Dad-style– oversized denim jacks en wijde broeken

XL-skatekleding

Fleece

Praktische vestjes

Ruiten

Sterren en strepen

Neutrale kleuren– bruinen en grijzen

Felle accenten – geel, rood, oranje, paars oftewel ‘de Carhartt WIP-kleuren’

Retro logo’s en graphics

 

De tekst gaat verder onder de foto.

 

L1000273 2

 

Polar performance 

Polar performance is een typisch najaarsthema, waarbij winterse activewear het uitgangspunt vormt. De functionele insteek van de afgelopen seizoenen, waarbij volop met technische materialen werd gewerkt, blijft actueel. Daarnaast verschijnen deze functionele kledingstukken steeds vaker in het dagelijks leven. 

 

Om te onthouden:

Retro ski- en activewear– geïnspireerd op de 80’s en 00’s

Winterse activewear voor dagelijks gebruik

Volumineuze items– XL pufferjacks en skibroeken

Technische denims met glans

Pastelkleuren– vooral lila en mint, ook voor denim

Kabelbreisels – en weefsels met een gebreide look

Geverfde polarfleece

Doorgestikte stoffen en patchwork

Snow wash denim– en andere dramatische bleekeffecten

Glanzende stoffen

Second skin items – basis kledingstukken die a la de Kardashians en Yeezy als een tweede huid worden gedragen 

 

De tekst gaat verder onder de foto.

 

5

 

Superfan

Ook Superfan richt zich op een van de meest besproken doelgroepen van dit moment: de GenZ. Zij staan bekend als consumenten die niet zomaar iets dragen. Ze maken hun kledingkeuzes op basis van een diepere betekenis; om een bepaalde achtergrond, maakwijze, lifestyle of community van het merk. Ze waarderen dan ook meer dan gemiddeld de circulaire economie en houden van speciale items, of ze van nu zijn of klassiekers van een aantal seizoenen geleden.

 

Om te onthouden:

Eco bewustzijn

Bijzondere archiefstukken worden hooggewaardeerd

Inspiratie uit de nineties en de vroege jaren 2000

Exclusieve merchandise items– die gerelateerd zijn aan een event (als bewijs dat je erbij was)

Door cultuur geïnspireerde items, weefsels of details – culturele relevantie groeit

Speciale collabs met artiesten

Obscure labels

Interactive workshops– bijvoorbeeld om je jeans te customizen in de winkel

Customizing – een persoonlijke noot geven aan je kleding wordt belangrijker

Mix & match– dessins, stoffen en texturen. Ook upcycling 

Tie & dye

Jacquards – ook in denim

Foto- en videoprints

 

Lees verder onder de foto. 

L1000255

 

Kijk verder voor meer inspiratie rondom deze thema’s. 

 

3

Twee trends in één: culturele aandacht en gebleekte denim. 

L1000268

Business casual

L1000284

Winterse activewear als alledaagse optie.

L1000309

Denim jacquards.

 

proenza schouler aw19044

Trenchcoat nieuwe stijl van Proenza Schoeler

philip lim aw19046

De trench volgens 3.1 Philip Lim.

philip lim aw19004

Casual business (3.1. Philip Lim)

lemaireaw19013

Nette jeans (Lemaire)

philip lim aw19106

Fleece blijft populair (Sacai)

philip lim aw19020

Workwear (3.1. Philip Lim)

sacaiaw19010

Laag over laag (Sacai)

sacaiaw19029

Personaliseren is een belangrijke trend (Sacai)

sacaiaw19056

Winterse woldessins (Sacai)

louis vuittonaw19065

Dessin- en stoffenmix volgens Louis Vuitton. 

proenza schouler aw19064

Als een tweede huid bij Proenza Schouler. (alle catwalkfoto’s: Jeroen Snijders)