TOP

Gezien op CPH kids: Novastar

Labels uit Scandinavië zijn vaak niet zo met mini-me's bezig, maar richten zich meer op het kind zelf. Op CPH Kids in Kopenhagen in februari zagen we het Zweedse label Nova Star.

Nova Star, dat startte in 2004, wil kleding maken waarin kinderen onbelemmerd kunnen (buiten-) spelen. Dat betekent dus geen verkleinde kopieën van de kleding voor volwassenen. In de collectie is er veel aandacht voor comfort, maar zijn er ook volop straatinvloeden te herkennen. Voor winter 2012 is inspiratie gehaald uit de buitensport en freerunning. Bruin, een kleur die lang niet in de collectie heeft gezeten, is voor komende winter weer een belangrijke tint.
“Misschien dat de kracht van ons label wel in spel en plezier zit. Wij maken kleding voor elke dag en geschikt voor het schoolplein”, vertelt Hanna Svedman van het label. “De boorden in de taille en rond de enkel maken de broeken bovendien geschikt voor langer dragen. Ook het unisex aspect maakt dat de kleding doorgedragen kan worden op broertjes en zusjes. We investeren in kwaliteit, waardoor we zien dat Novastar ook daadwerkelijk vaak doorgeschoven wordt. We merken dat onze klanten het gevoel hebben dat onze kleren hun aanschaf waard zijn.”
“We hebben de indruk dat bezoekers van CPH Kids heel positief waren. De Scandinavische markt is nog altijd heel onzeker, maar we proefden een optimistische stemming onder inkopers. We hebben goede orders geschreven”, aldus Svedman. “Voor winkeliers die de financiële druk aan het begin van het seizoenwillen verminderen is er bij Novastar de mogelijkheid om in het seizoen bij te bestellen. Op deze manier hoeven ze niet teveel geld uit te geven aan wildcards in de collectie, maar kan er gestart en gewoon bijbesteld worden als bekend is hoe klanten reageren. Het maakt dat de winkelier kan sturen naar de bestsellers in zijn winkel.” Svedman vervolgt: “Wij zijn geïnteresseerd in lange termijn relaties met onze retailers en het is in ons belang dat zij een bestelling plaatsen die past bij hun winkel.

Novastar is in Nederland nog niet zo bekend. Waar het label in thuisland Zweden 100 verkooppunten heeft, zijn dat er in Nederland pas 13. “Voor het nieuwe seizoen gaan we door met waar we goed in zijn en zullen we trouw blijven aan onze uitgangspunten. Ook kijken of we nieuwe productcategorieën kunnen introduceren die interessant zijn voor onze klanten.”
Maten: 68-150, retailprijzen liggen tussen €12 – €60

Novastar is te zien op Formex in Stockholm, CPH Kids in Kopenhagen en Kleine Fabriek.

Info: +46704943017, http://www.novastar.nu/, info@novastar.nu