TOP

Gesponnen Suiker: ‘Basics zijn voor social media niet inspirerend’

Bescheiden in vierkante meters, maar groot op social media: de Amsterdamse boetiek Gesponnen Suiker heeft meer dan 50.000 likes op Facebook en 22.000 volgers op Instagram.

“Het breidt zich uit als een olievlek”, verklaart eigenaar Anouk Buziau de populariteit van haar winkel Gesponnen Suiker op Facebook en Instagram. “Vrouwen die bij ons winkelen, gaan ons volgen en vertellen het op een verjaardag of nemen vriendinnen mee naar de winkel die ons ook weer gaan volgen. Wat ook meespeelt, is dat ik er al vroeg bij was. Al in 2009 plaatste ik foto’s op Hyves van mezelf in de nieuwe setjes die waren binnengekomen, in eerste instantie voor vrienden en familie. Door hun likes en reacties zien anderen ze ook voorbij komen op Facebook. We hebben elke week een nieuwe etalage, maar daarin kun je niet alles laten zien.”

2 Gesponnen Suiker torso

Verliefd op items

Het winkelpand in Oud-West in Amsterdam is ingericht als een sprookje, met houten meubels, een muur vol antieke spiegels en accessoires die Buziau zelf bij elkaar heeft gezocht. Ze begon Gesponnen Suiker in 2009 in Zeist in een voormalig winkelpand van haar moeder, ook modeondernemer. Na een jaar verhuisde ze de winkel naar haar woonplaats Amsterdam, waar het concept beter aansluit bij het publiek. Ze koopt alleen in wat ze zelf zou willen dragen, altijd modieus, vrouwelijk en betaalbaar. “Ik doe echt aan ‘cherry picking’. De dingen waar ik het meest verliefd op ben bij de inkoop zijn meestal ook de items die hard gaan in de winkel. Ik koop geen basics, die zijn voor social media niet inspirerend. Het kan zijn dat ik de ene keer van een merk één item koop en een volgende keer twintig. Dat vinden leveranciers nooit een probleem omdat ik vaak grote aantallen per item koop.”

5 Gesponnen Suiker toonbank  reserve

Eigen label

De merknamen vermeldt ze bewust niet bij de posts op social media. “Het gaat onze klanten niet om de merken, maar om dat truitje en die rok, want dat heeft zo op de foto gestaan. Anouk is het merk. Daarom staat alleen zij op de foto’s en niet één van de werknemers.” Om zich te kunnen onderscheiden van andere winkels, heeft ze ook een eigen label: Rue de sucre, met voornamelijk sweaters en T-shirts met teksten en prints. De posts op social media hebben direct effect, soms zijn bepaalde artikelen binnen een dag uitverkocht. “Klanten komen na hun werk naar de winkel voor iets wat ze op Facebook hebben gezien. Er komen zelfs groepen vriendinnen vanuit alle kanten van het land naar Amsterdam, omdat ze fan werden door Facebook. Laatst hadden we een hele groep meiden die met een bus uit Zeeland kwamen. Dat geeft elke keer weer voldoening, dat is waar we het voor doen. Het komt ook voor dat klanten een koerier sturen om een artikel op te halen, omdat we geen webshop hebben en niet per post verzenden. Ook niet op aanvraag. We krijgen namelijk zo veel verzoeken, dat zou een dagtaak worden.”

3 Gesponnen Suiker overview

Geen webshop

Af en toe zijn er wel items uit de winkel te koop via een foto van een set op social media. “Maar alleen dingen met een makkelijke pasvorm zodat er weinig retour komt, zoals de kraagjes, de tutu’s en T-shirtjes. Het voordeel van verkoop via Facebook is dat je een gesprekje met de klant kunt hebben. Net als in de fysieke winkel willen we iedere klant aandacht geven. Het is arbeidsintensief, maar werkt goed.” Een webshop komt er voorlopig niet. “Ik vind de fysieke winkel zelf veel te leuk en ik wil niet dat een webshop daar ten koste van gaat. Maar we (Buziau en haar vriend die inmiddels ook in de zaak zit, red.) zijn wel met een nieuw project voor online bezig, maar daar wil ik nog niks over zeggen. Het wordt in elk geval iets heel anders en nieuws.”

4 Gesponnen Suiker detail