TOP

Geldkraan FNG dicht, Iconische Franse winkelketen sluit laatste filiaal en Dior steeds beter dan rivaal Chanel

FNG krijgt geen extra geld meer van banken, mode-icoon Tati sluit de deuren van de laatste (en allereerste) vestiging en wat zijn de populairste mode-zoekopdrachten in 8 Europese bestemmingen deze zomer? Dit en nog veel meer in het nieuwsoverzicht van 23 juli.

Dior steeds beter dan rivaal Chanel

Vandaag lanceerde Morgan Stanley een rapport waaruit blijkt dat Dior financieel gezien steeds dichterbij rivaal Chanel komt, dat meldt Fashionunited op de site. In het rapport zien we dat de netto omzet van Christian Dior, dat in handen is van luxeconglomeraat LVMH, tussen 2018 en 2019 met 24,4 procent is gestegen naar een netto omzet van 6,6 miljard euro. De omzet van Dior is nog altijd lager dan de 10,9 miljard euro netto omzet van Chanel, maar het luxe modehuis zag tussen 2018 en 2019 een lagere omzetstijging dan Dior. Als deze trend zich voortzet, komt Dior met de omzetcijfers steeds dichter bij die van Chanel.

Iconische Franse winkelketen sluit laatste filiaal

Het Franse Tati sluit de allerlaatste vestiging, zo meldt Retaildetail. Veranderende shoppinggewoonten en de coronacrisis liggen aan de basis van de sluiting van het Parijse filiaal. Eigenaar GPG had al fors gesnoeid in het winkelnetwerk, dat ooit meer dan honderd vestigingen telde, maar zei vorig jaar de originele winkel vlakbij de Sacré Coeur te willen behouden. Nu heeft het echter aangegeven dat dit een verloren strijd is. Tussen oktober 2019 en mei 2020 viel de verkoop terug met meer dan 60 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Not just a Label: van B2B naar B2C

Platform Not Just A Label, dat meer dan 40.000 onafhankelijke ontwerpers representeert, stapt af van de business to business-formule en gaat kleding direct aan consumenten verkopen. Twinklemagazine meldt dat in eerste instantie met 500 ontwerpers wordt gestart. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor het verzenden van hun ontwerpen en dragen een klein percentage van hun verkoop af aan Not Just A Label. In de toekomst is het de bedoeling dat er 4 miljoen verschillende ontwerpen te vinden zijn van meer dan 40.000 ontwerpers. Volgens de onderneming is het nieuwe platform een antwoord op de massaproductie van fast fashion: ‘Het is een nieuwe manier van zakendoen, een duurzamere manier van winkelen en een makkelijkere manier om te netwerken in de mode-industrie’, aldus het bedrijf.

FNG krijgt geen geld meer

De noodlijdende modegroep FNG krijgt geen extra geld van de banken, aldus Retailtrends. Dat heeft een woordvoerder van het moederbedrijf van Miss Etam en Steps bekendgemaakt na een informele ondernemingsraad. FNG moet eerst op andere manieren geld ophalen, vinden de banken. Het concern onderzoekt vier alternatieven. Het gaat volgens persbureau ten eerste om een kapitaalinjectie van een investeringsfonds. Ook de uitgifte van converteerbare obligaties is een optie. FNG zou ook kunnen ingaan op het aanbod van een derde partij die de oude voorraden wil verkopen. De laatste mogelijkheid is het verkopen van bepaalde onderdelen van FNG in de Benelux. Vorig jaar leed FNG een nettoverlies van 292,1 miljoen euro en heeft een schuldenberg van vele honderden miljoenen opgebouwd.

Onderzoek: de populairste mode-items in geliefde vakantiebestemmingen

Lyst onderzocht consumentengegevens en selecteerde 8 bestemmingen waar het aantal 

modegerelateerde zoekopdrachten het afgelopen jaar is gestegen. Het onderzoek richtte zich op Europese bestemmingen. Twee van de meest populaire items voor bijvoorbeeld vrouwen in Biarritz zijn sandalen en hoeden van Nomadic State of Mind. De paginaweergaven naar dit item zijn deze maand met 425 procent gestegen. In Cannes is het aantal zoekopdrachten naar cocktailjurken de afgelopen maanden met 100 procent gestegen. Horror Vacui is het meest gewilde merk. De snelst groeiende categorie onder schoenen is de loafer. De zoekopdrachten zijn de afgelopen twee maanden met 211 procent gestegen, waarbij Tod’s voor mannen en Robert Clergerie voor vrouwen de populairste merken zijn. Sylt is het noordelijkste eiland van Duitsland en één van de meest populaire reisbestemmingen van het land. De populairste productcategorieën op het eiland zijn maxi-jurken. De meest gewilde stijlen zijn onder meer Woolrich’s ginghamjurk en Dodo Bar Or’s ‘Jose’-jurk. De mannen op het eiland zijn meer op zoek naar sneakers, met Gucci’s Ultraspace High Tops als meest populaire stijl. Ga voor de complete resultaten van het onderzoek naar de site.

Foto: Dior, L’Estrop