TOP
Stone Island Frankfurt [credit: Stone Island]

Geen goed derde kwartaal voor modebranche, Stone Island plust en gaat de Nederlandse retail een strenge lockdown tegemoet?

Hangt er een strenge lockdown van de retail boven de markt? Verder tekent Westfield Mall of The Netherlands drie nieuwe modeconcepten bij en de modebranche scoort slecht in het derde kwartaal. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 oktober.

Volledige lockdown retail op handen?

Het Red Team wil dat Nederland zo snel mogelijk in een strengere lockdown gaat, waarbij de scholen, de horeca en alle winkels dichtgaan met uitzondering van de supermarkten en apotheken. En dit maar liefst vier weken lang. Dit meldt RTL Nieuws. Het Red Team is een groep van onafhankelijke experts die vrijblijvend advies geeft over hoe de coronacrisis het beste kan worden aangepakt. Het team heeft een uitgebreid advies neergelegd om een derde golf te voorkomen. Inretail heeft vooralsnog niet gereageerd op het advies. Of het kabinet overgaat tot een volledige lockdown is volgens de brancheorganisatie op dit moment namelijk nog te onduidelijk.

Kwartaalcijfers Q3 modebranche: omzetdaling van -6,1%

De balans opmakend na drie kwartalen zien we dat de branche er helaas nog steeds beroerd voorstaat met een min van 16,8% in de fysieke winkels. De zomerse maanden in Q3 werden beïnvloed door vakanties in eigen land en de mooie weersomstandigheden, dat leidde tot pieken en dalen. Online profiteert nog steeds van het vele thuiswerken en de beperkingen met betrekking tot het fysieke winkelen. Formal wear is geen hardloper en casual lijkt nog steeds het toverwoord. Dat zien we terug in de cijfers van de Inretail-GFK Fashionscan.

Kwartaalcijfers modebranche Q3-2020

Omzet cumulatief Q1-Q3                  -6,1%

Omzet Q3                                          +4,6%

Offline omzet Q3                               -2,9%

Online omzet Q3                               +19,9%

MKB Q3                                            -5,7%

Grootwinkelbedrijf Q3                      +5,4%

Coef, Dstrezzed en A Fish Named Fred naar Mall of the Netherlands

Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam heeft drie mannenmodeconcepten toegevoegd aan het winkelportfolio. Coef krijgt een unit van 280 m²Dstrezzed een unit van 132 en A Fish Named Fred neemt 92 m² van de The Gallery, een winkelgebied in het hart van The Mall, in gebruik, meldt het persbericht. Ace & Tate, Skins Cosmetics, Smaak Amsterdam en Hutspot tekenden al eerder voor een plekje in The Gallery. De officiële opening van het winkelcentrum staat gepland voor maart 2021.

Investeerder Benvenuto trekt zich terug

De investeerder met wie mannenmodmerk Benvenuto in september dit jaar in zee ging, heeft zich plotseling teruggetrokken. Dat heeft het Duitse bedrijf bekend gemaakt. Nadat moederbedrijf de Leithäuser-groep in april een aanvraag voor herstructurering in eigen beheer had ingediend bij de rechtbank van Essen in Duitsland voor drie bedrijven uit de groep, is de zoektocht naar een investeerder nu stukgelopen. Of en hoe Benvenuto nu verder gaat, is niet duidelijk. Benvenuto wordt in Nederland vertegenwoordigd door agentuur Fashion Friendz.

Omzetplus voor Stone Island

Pandemie of niet, Stone Island blijft lekker doorverkopen. Het Italiaanse label heeft het afgelopen jaar de omzet met 24% zien stijgen naar 237 miljoen euro en verwacht 2020 ook met een omzetplus af te sluiten, meldt directeur Carlo Rivetti in verschillende Italiaanse media. Volgens Rivetti hebben de wholesaleklanten het aantal orders voor komend seizoen opnieuw verhoogd.

Gucci wordt minder flamboyant

Het Franse luxegoederenconcern Kering heeft het derde kwartaal redelijk goed afgesloten ondanks het gebrek aan geld uitgevende toeristen in Europa. De omzet bedroeg 3,72 miljard euro, een daling van 1,2 procent ten opzichte van 2019. Met name Gucci en Bottega Veneta blijken favoriet bij consumenten die zichzelf willen trakteren op een luxe cadeau tijdens deze pandemie. Verder maakte Kering bekend dat het uitgesproken handschrift van Alessandro Michele van Gucci wordt aangepakt. Minder flamboyant om niet alleen de millenials aan te spreken, maar ook de oudere generaties. Daarnaast wordt het aantal wholesalepunten afgebouwd. Gucci is verantwoordelijk voor 60 procent van de omzet van Kering.

Credit Beeld Stone Island in Frankfurt: Stone Island