TOP

Gaastra maakt comeback, topman Wibra pleit voor heropening winkelcentra, Gucci populairste modemerk

Modelabel Gucci en jassenmodel Nuptse van The North Face waren eind vorig jaar grote favorieten, Bas Duijsens, topman van Wibra, ziet de winkelstraten het liefst geleidelijk opengaan na de lockdown en Gaastra is terug van weggeweest. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 27 januari.

Wibra-topman pleit voor heropening winkelstraat

Bas Duijsens, topman van winkelketen Wibra, pleit in een interview met het FD voor een veilige, geleidelijke heropening van de winkelstraten na 9 februari. Duijsens wil allereerst groen licht voor click & collect-mogelijkheden bij fysieke winkels. Dat is tijdens de huidige lockdown alleen toegestaan bij bouwmarkten en horeca. Ook zou de overheid volgens Duijsens moeten kijken naar hoe de winkelstraten langzaam weer open kunnen. Dit kan volgens hem bijvoorbeeld door winkels toe te staan alleen essentiële producten te verkopen. Ook het beperken van openingstijden is een optie, aldus de topman. “Nederland telt ongeveer 2400 winkelgebieden, die nu allemaal dicht zijn. (…) Als je op zulke plekken gedeeltelijk de winkels opent, red je de economie zonder de volksgezondheid in gevaar te brengen.” Het hele interview is terug te lezen op de site van het FD.

Gaastra maakt comeback

Na een faillissement en een mislukte doorstart in 2017, maakt het nautische lifestylemerk Gaastra in een persbericht bekend een comeback te maken met de herfst/wintercollectie 2021-2022. Gaastra maakt tegenwoordig onderdeel uit van de Unlimited Footwear Group met Equistone als strategisch partner. “In deze bijzondere periode, brengen wij niet alleen een merk terug, maar zetten we ook een visie neer: duurzaamheid, kwaliteit en stijl gaan zonder uitzondering samen”, vertelt managing director Rico van Capelle in het persbericht. “Wij zijn een functional fashion brand en gedreven om op de meest duurzame manieren met maximale aandacht voor kwaliteit, hét nautische lifestylemerk te zijn.” Per 1 februari van dit jaar treedt ook Jordi van Laar aan als commercieel manager en sales-aanspreekpunt. Volgens hem ligt de komende periode de focus op on- en offline distributie binnen Nederland, Duitsland en België. Waarna vervolgens uitbreiding binnen Europa gepland staat. “Onze propositie is volledig gebaseerd op betrouwbaarheid, partnership en flexibiliteit; aspecten die in deze tijd van cruciaal belang zijn.”

Gucci & The North Face favoriet eind 2020

Modezoekmachine Lyst bracht vandaag de laatste uitgave van The Lyst Index uit, een kwartaalrapportage waarin de populairste modemerken en -artikelen worden gerangschikt. Volgens Lyst laten de uitkomsten zien hoe de pandemie en het snel veranderende economische landschap de winkelgewoonten in de laatste drie maanden van 2020 hebben beïnvloed. Het Nuptse-jack van modemerk The North Face is volgens Lyst het populairste artikel wereldwijd. Het is voor het eerst dat hetzelfde artikel zowel de eerste plaats bij de heren als de dames bezet. Het jack werd door veel beroemdheden gedragen en past in de nostalgische jaren 90-trend. De totale vraag naar deze pufferjassen groeide met 174%. Het Italiaanse modelabel Gucci behoudt de positie als ‘hotste merk ter wereld’, aldus Lyst. Door de nadruk op digitaal blinkt het merk uit in het prikkelen van de verbeelding en het aanzetten tot conversatie. Dat doen ze volgens Lyst door de organisatie van het online mode- en filmfestival #GucciFest tot het kleden van de Britse zanger Harry Styles voor de cover van de Amerikaanse Vogue.

Chopard lanceert duurzame tas

Naast onder andere juwelen, horloges en een collectie leren accessoires, lanceert het Zwitserse merk Chopard vandaag de Happy schoudertas gemaakt van Seaqual. Seaqual is een nieuw ontwikkeld denimmateriaal waarvoor plastic afval uit de oceanen is gerecycled. Het materiaal past volgens Chopard bij hun visie op duurzame en ethisch verantwoorde luxe-accessoires. De Happy is voorzien van een afneembare ketting en een sluiting met vijf cabochons in parelmoer. 

Omzet LVMH veert terug

Ook merken in het hoogste segment hebben te lijden onder de gevolgen van de coronacrisis. Retailtrends meldt vandaag op de website dat de omzet van LVMH, het moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton en Dior, in 2020 met zeventien procent is gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Het luxeconcern verkocht in totaal voor 44,7 miljard euro aan luxe-items. Ondanks de omzetdaling zegt het bedrijf ‘goede veerkracht’ te hebben getoond, ‘in een ernstig verstoord economisch milieu’ als gevolg van de crisis. In het vierde kwartaal daalde de omzet met drie procent, een sterke verbetering ten opzichte van de eerste negen maanden. Met name in de categorieën mode en lederwaren veerden de verkopen weer terug. In de categorieën cosmetica en parfums bleef de omzetdaling groot. De winst van LVMH kwam uit op 8,3 miljard euro, een daling van 28 procent ten opzichte van 2019.

Foto: Chopard