TOP

Fysieke editie Pitti Uomo afgelast, Shoeby loopt miljoenen mis, Zalando brengt verzendkosten in rekening

De fysieke editie van de Pitti Uomo is afgelast, modeketen Shoeby loopt miljoenen euro’s mis en Zalando brengt verzendkosten in rekening voor bepaalde producten. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 18 januari.

Fysieke editie Pitti Uomo afgelast

Beursorganisatie Pitti Immagine dacht bij de start van de digitale versie Pitti Connect nog dat de fysieke editie door kon gaan. Maar afgelopen weekend is besloten de fysieke beurs niet door te laten gaan van 21 tot en met 23 februari. In plaats daarvan wordt de 99ste editie digitaal gehouden. Dat meldt onder meer Sportswear International. Ook de Pitti Bimbo en Pitti Filati gaan online. De beursorganisatie heeft dat besluit genomen, omdat wegens de verslechterende coronasituatie in Italië de regering op 16 januari de coronamaatregelen heeft verlengd. Dat betekent onder meer dat de avondklok tussen 22.00 en 5.00 uur van kracht blijft tot 5 maart. “Volgende zomer spelen we onze volgende fysieke ‘game’”, reageert Raffaello Napoleone, CEO van de Pitti Immagine. “We hebben hard gewerkt aan onze digitale edities en we zijn er zeker van dat dit in de toekomst ook zal blijven. Al onze live streaming-evenementen van de afgelopen dagen zijn een succes geweest.” Pitti Connect startte dinsdag 12 januari met livestreams van merken. Op het platform laten zo’n 270 merken hun nieuwe wintercollecties zien en er worden inkoopafspraken gemaakt. Alle content blijft tot begin april 2021 online beschikbaar.

Nederlandse modeketens worstelen met ban ‘Oeigoers’ katoen

Een vijfde van de katoenen kleding in de wereld heeft een link met de dwangarbeid van Oeigoeren en andere moslimminderheden in China. Waar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hiertegen vorige week maatregelen namen, komt ons land voorlopig niet met eigen wetgeving. Uit een rondgang van het Financieele Dagblad langs verschillende modeketens blijkt dat zij worstelen met hoe ze dit moeten aanpakken. De stichting Schone Kleren Campagne heeft nog geen Nederlands modebedrijf zo ver gekregen een manifest te ondertekenen waarmee ze verklaren banden te verbreken met leveranciers die betrokken zijn bij de Oeigoerse katoenproductie. WE Fashion zegt te willen ondertekenen, C&A overweegt het. Veel Nederlandse modeketens laten de krant weten niet te willen tekenen, omdat ze niet zelf katoen uit Xinjiang halen. Vorig jaar werd duidelijk hoe onmenselijk de Chinese overheid ruim een miljoen Oeigoeren en andere moslimminderheden behandelt in fabrieken en detentiekampen. Het gaat om marteling, dwangarbeid en verplichte sterilisatie, vooral de regio Xinjiang is berucht.

Shoeby loopt tientallen miljoenen euro’s mis door pandemie

Modeketen Shoeby heeft in 2020 ‘tientallen miljoenen euro’s’ verlies geleden, zegt oprichter Mieke van Deursen tegen de Volkskrant. Ze is ten einde raad nu de voorraad zich opstapelt in het magazijn, huren gewoon doorlopen en nu minder huurbazen beried zijn om gezamenlijk een oplossing te bedenken dan aan het begin van de pandemie. Daarbij kampt Van Deursen met een hoog ziekteverzuim en maakt Shoeby hoge kosten aan transport met de boot en de retouren van bestellingen. De steunpakketten van de overheid zijn onvoldoende; zo dekken ze slechts 40 procent van de loonkosten en van de TVL kan het bedrijf niet gebruik maken omdat dat is bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf. Ondertussen moet Shoeby wel door, zegt ze. “Wij zijn constant aan het kopen. Ik heb nu al de winterkleding voor 2022 besteld, terwijl die van dit jaar nog in de winkels ligt. We zitten in een spagaat en zijn voortdurend aan het voorschieten. Het past bij onze branche. Maar zolang de winkels gesloten blijven, stapelen de voorraden zich op.” Van Deursen ziet maar één oplossing: volledige compensatie voor de voorraden. “De voorraad is onze levensader, die bepaalt het prijsbeleid en onze marges.”

Zalando rekent verzendkosten voor bepaalde producten

Zalando rekent sinds kort verzendkosten voor bepaalde producten. Dat meldt Twinkle. Het gaat onder meer bepaalde telefoonhoesjes, handschoenen of boxershorts die van verder gelegen distributiecentra moeten komen, verklaart Zalando. Voor die langeafstandlevering moet in ons land €2,95 worden betaald, in België betaalt de klant €3,90 euro. Het verschil in tarieven houdt verband met de leveringskosten naar de desbetreffende landen. Deze kosten houden rekening met verschillende factoren, zoals de middle- en last-mile leveringskosten, zegt een woordvoerder. “We hebben ons assortiment aanzienlijk uitgebreid voor onze Nederlandse klanten. Dit extra aanbod wordt opgeslagen in verre logistieke centra, bijvoorbeeld in Italië, die vooral andere markten bedienen, maar die onze Nederlandse klanten toegang geven tot nog meer stijlkeuzes. Voor deze artikelen geldt een leveringsvergoeding van 2,95 euro om de extra kosten te dekken.” Het niet voor het eerst dat de webreus afstapt van gratis verzenden. In 2019 voerde Zalando verzendkosten in voor kleine bestellingen in Italië, Groot-Brittannië, Ierland en Spanje, later kwamen daar Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland bij.