TOP

Funkie House: ‘Ik heb de tijd afgewacht om opnieuw een webshop te beginnen’

Wilco van der Werf heeft een aantal maanden geleden samen met zijn team de webshop gelanceerd van Funkie House. Een paar jaar geleden had de kledingwinkel echter ook al een eigen online verkoopplek, maar er is toen bewust voor gekozen om deze uit de lucht te halen. “Ik stap in op een moment waarop ik duidelijk weet waaraan ik begin.”

Jaren geleden, toen internetverkopen net in opkomst was, was Wilco van der Werf met Funkie House één van de pioniers in Nederland met een eigen webshop. “iDeal bestond toen nog geen eens. De webshop was leuk en we verkochten wel redelijk, maar je moest nog zo veel dingen uitvogelen. De winkels liepen prima dus heb ik een streep door online gezet.”

Hierna kwam een periode waarin veel ‘banken en goeroes’ zeiden dat er geïnvesteerd moest worden in webshops omdat je anders als winkelier niet zou overleven. “Ik zag veel collega’s bakken geld daarin investeren. Niet alleen in de opbouw, maar ook heel veel in Google omdat iedereen bovenaan wilde staan. Maar daar heb ik ook veel collega’s aan onderdoor zien gaan. Ik heb de tijd afgewacht.”

Waarom is nu het juiste moment om weer een webshop te lanceren?

“Ik stap nu in op het moment dat ik aanvoel dat alles wel een beetje uitgevogeld is online: dat ik duidelijk weet waar ik aan begin en ook de juiste mensen daarvoor heb. Je kan niet tussen neus en lippen door je webshop doen.”

“Wij hebben twee bedrijven, Daily Rush en Funkie House. We zijn eerst een webshop gestart met Daily Rush en na een jaar waren we daarmee break even. Anderhalf jaar na het lanceren van die webshop, zijn we ook met Funkie House begonnen. Gelijk op een professionele manier: eigen modellen, eigen fotografie, eigen opmaak, eigen webmaster, eigen journalist. We hebben alles in eigen beheer gehouden, maar wel met een heel strak budget. Het moet echt een toegevoegde waarde zijn op de winkel en op een gegeven moment geld gaan opleveren.”

De webshop is nu een paar maanden in de lucht, hoe loopt het?

“Boven verwachting en dat is denk ik ook te danken aan het feit dat Funkie House al 27 jaar bestaat en mensen er ook echt op zaten te wachten. We kregen ook de complimenten dat het meteen goed is. Veel denken dat het makkelijk is om een webshop te beginnen, maar ze vergeten daarbij dat het nog bijna duurder is dan een winkel. Als je alleen al kijkt naar het opbouwen, onderhouden en verzenden Er blijft bijna niets van je marges over.”

Ben je dan wel blij met de keuze dat je een webshop bent gestart?

“Zeker en ik ga er ook zeker geld aan verdienen. Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat het een etalage is voor je consument. Ze kijken online en passen offline. Het is echt een must geworden om een webshop te hebben. Het gaat om clicks & bricks, zonder één van die twee kom je niet verder. Het is niet voor niets dat steeds meer pure online spelers een fysieke winkel openen.”

Zijn de verkopen online heel anders dan offline?

“We hebben bepaalde merken, zoals sneakerlabel Arkk, die we online sneller verkopen dan in de winkel. Landelijk is er dan al een bepaalde vraag naar het merk waar veel steden nog niet aan hebben kunnen voldoen of het nog niet hadden opgepikt. Mensen komen als ze dat merk Googelen al vrij snel bij ons uit. Of je dan alleen de mensen in je winkel krijgt die in Rotterdam wonen, of je krijgt alle mensen in heel Nederland die die sneakers zoeken op je webshop. Dat gaat dan ineens wel hard.”

“Maar het is niet zo dat online heel anders verkoopt dan in de winkels. Dat gaat merendeels hand in hand, maar er zijn uitzonderingen.”

Wil je online dan ook gaan integreren in de stenen winkel?

“Ik geloof inderdaad heel erg in 2.0 ondernemen. We gaan ervoor zorgen dat in de winkel werknemers met een iPad lopen, dat wanneer een schoen uitverkocht is, die gewoon online meteen besteld kan worden. Hetzelfde wordt al gedaan door mensen met een smartphone, alleen ondersteun je ze nu. Je moet ook niet zeggen ‘ga naar huis en bestel het daar via de webshop’,  want tegen de tijd dat ze in de tram zitten zijn ze het alweer vergeten. Je moet het ijzer smeden waar het het heetst is.”