TOP

Fotoreportage: mannenmode op Amsterdam Fashion Week

Nog steeds speelt vrouwenmode de hoofdrol op de Amsterdam Fashion Week (AFW) op het Westergasterrein. Toch groeit het aantal deelnemende mannenmodemerken met dit keer Alan Vos, Cold Method en Marije de Haan.

Allereerst. De Amsterdam Fashion Week is niet te vergelijken met internationale modeweken in Milaan, Parijs of New York waar het draait om grote modehuizen met de allerhoogste prijskaartjes. Nee, bij de AFW draait het om commerciëlere modemerken of nog onbekende designermerken de nieuwste collecties, zoals Cold Method, Alan Vos en Marije de Haan.

Cold Method
Cold Method, uit de koker van het modebedrijf Fourtosix (Nudie Jeans Won Hundred, Vintage 55, Sundek en Rosso Forte), showde de nieuwste wintercollectie op de catwalk van het industriële Transformatorhuis.  Zoals gewend van hoofddesigner Dieter de Cock bestond de collectie uit zowel formele pakken, het broken suit (jasje met jeans of chino) en casual items zoals sportieve jassen. Neongele accenten zijn de rode draad voor de verschillende stijlen.

Allan Vos
Allan Vos levert een wintercollectie met uitgesproken design, zoals jasjes met schuine sluitingen. Het zijn niet de meest draagbare items, waardoor de ontwerper zich meer op een nichemarkt richt.

Marije de Haan
Marije de Haan – die in 2010 de G-Star Raw Talent Award won – showde een collectie met shirt en jasjes tot over de heupen en durft te combineren met grafische prints. Hier ligt voor modeondernemers een interessante klus, want voor de Nederlandse man zal samenstellen van de kledingitems geen makkelijke en favoriete bezigheid zijn.