TOP

Flared jeans: the next big thing? [reportage] *

Wijd uitlopende pijpen zijn dit najaar al in aardig wat winkels te vinden, maar voor zomer 2016 wordt er nog veel meer van verwacht. Merken en retailers over dé opkomende trend van dit moment: “Sommige klanten hebben nu al een wachtlijst.”

“Afgelopen week zijn de eerste flared jeans voor dit najaar uitgeleverd en sommige klanten hebben nu al een wachtlijst voor dit model. We hebben nu al zo’n 100 tot 120 stuks in nabestelling staan”, zegt Arthur van Rongen, mede-licentiehouder van Lois Noord-Europa. “Ik heb een aantal winkels bezocht en kan niet anders concluderen dan dat mensen weer zin hebben in flared jeans. Bij één zaak werd een doos open getrokken en werd er direct door klanten én het personeel om de jeans ‘gevochten’.”

Op voorraad

Van Rongen: “Ons beste model op dit moment is de zwarte Melrose, met een prijs van 89,95 euro. Die hebben we op voorraad beschikbaar. Een diepe blauwe kleur doet het ook goed. Op Modefabriek hebben we al enkele bestellingen voor dit najaar en voor zomer 2016 gekregen. Ik denk dat deze trend dit najaar al gaat doorzetten. Let maar op: zodra de vooruitstrevende denimwinkels en hippe boetieks de flare oppakken, gaan er meer om.”

Lois SS16 klein

Lois presenteerde op Modefabriek maar liefst 7 verschillende varianten; van high en mid waist tot verschillende kleuren en met steekzakjes van voren.

Scheuren en zakjes

Ook Mavi heeft onlangs twee bell bottom modellen uitgeleverd. “We hebben zonder orders 750 stuks voor de korte termijn gekocht en zijn daar nu zo goed als doorheen”, vertelt Lucas van de Burgt, directeur Mavi Jeans Nederland. Op de vakbeurs Bread & Butter in Berlijn liet het jeansmerk vier modellen met wijde pijpen zien, met onder meer scheuren en zakjes aan de voorkant.

Vernieuwing

“De voorverkoop voor januari is uitmuntend. Er wordt goed op gereageerd”, zegt Van de Burgt. “Het is denim. Wat kan er fout gaan als je maar één of twee series koopt? Daar kun je je bijna geen buil aan vallen. Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Het brengt vernieuwing in de winkels. En kijk naar de schoenen die weer hogere zolen krijgen, dat is toch een geweldige combinatie.”

Mavi SS16 

Mavi op Bread & Butter Berlijn.

Extreem wijde pijpen

“Op de Pitti Uomo in juni zag ik al veel flares. Toen wist ik dat het definitief een trend is, want vooral de bezoekers van die beurs zijn een goede graadmeter voor nieuwe ontwikkelingen”, reageert Henri Peters, agent van Meltin’ Pot. “Het is leuk om te zien dat veel merken inspringen op nieuwe modellen. Meltin’ Pot brengt voor zomer 2016 een jeans met extreem wijde pijpen en een bootcut plus een aantal kleuren en de eerste reacties daarop zijn erg goed.”

Meltin Pot SS16

Meltin’ Pot zomer 2016 collectie.

The next big thing

Een wijder silhouet is een mooie afwisseling in het denimaanbod, maar de grote aantallen zullen toch nog steeds in de strakke fits zitten, gelooft Delano Vera Cisternas, salesmanager van Dr. Denim. “Maar wijdere pijpen hebben het wel in zich om ‘the next big thing’ te worden. Ik verwacht dat flares de komende seizoenen zullen groeien, met de ‘mom fit’ en de broekrok als extra smaakmakers.”

Dr Denim SS16

Dr. Denim op Modefabriek

Geen flares

Dat bell bottoms niet in elk geval garant staan voor een instant succes ervoer Kuyichi die ze voor zomer 2015 introduceerde. “Ze werden niet echt goed opgepakt”, vertelt international sales director Peter Schuitema. “Misschien waren we iets te vroeg, maar misschien moeten we dit soort trends overlaten aan merken die bijzonder trendgericht zijn. En moeten wij gewoon doen waar wij goed in zijn: mooie jeans met sterke fits brengen. Daarom hebben we voor zomer 2016 even geen flares in de collectie.”

Twijfels

Ook Ronald den Ouden, eigenaar van Ilco Jeans & Casual in Houten heeft twijfels of hij flared jeans zal inkopen voor komende zomer. “Ik heb nog geen duidelijke signalen van mijn klanten gehad dat ze op zoek zijn naar jeans met wijd uitlopende pijpen. En dat is vaak mijn leidraad. Ik denk dat wat betreft de vraag ook meespeelt dat mijn winkel in een dorp is gevestigd. Vernieuwing wordt vaak in de stad iets sneller opgepakt. Hoewel ik wel het gevoel heb dat het door skinny jeans gedomineerde modebeeld toe is aan nieuwe impulsen. Misschien dat ik eerder voor de minder extreme straight denims kies. Maar als ik voor iets ga, ga ik er ook echt voor.”

Wrangler SS16

Bell bottoms uit de Wrangler voorjaar/zomercollectie 2016. 

Geflatteerd

Rogge in Amsterdam heeft al wel net de eerste lading flared jeans van Supertrash binnen. “Voor zomer 2016 hebben we dit model ingekocht bij Diesel, Levi’s en G-Star”, vertelt eigenaar Niels Rogge. “Je moet het aanbieden vind ik, maar toch geloof ik niet dat we er grote aantallen in gaan maken. Niet elk figuur wordt geflatteerd door wijd uitlopende pijpen. En ik vind: je moet je kleden naar je figuur en niet naar een trend. Soms staat een skinny jeans gewoon beter. Daar moet je eerlijk in zijn. Maar wie weet verbazen de flares ons in de verkoop. Weet je wat het is? Veel vrouwen die wijde jeans kopen, dragen ze altijd al. Alleen kunnen ze ze straks op meer plaatsen vinden.”

Deze zomer

Mariëlle Kluskens, eigenaar van Zuid Fashion in Helmond, heeft ze deze zomer al in huis gehad. Van Turquoise by Daan. Voor het najaar heeft ze modellen van Nikkie en Met Jeans ingekocht en voor zomer 2016 ontbreken de flares ook niet in haar assortiment. “Ik koop wel nog redelijk voorzichtig in”, bekent ze. “Maar wie weet wat ik nog deze weken tegen kom tijdens het inkopen.”

Geisha SS16

Geisha voorjaar/zomer 2016 

Kleine club

Arjan Rijcken van De Kledinghut in Nieuw Vennep biedt op dit moment twee modellen, van Eden Schwartz, aan. “Ik heb een modewinkel en volg de trends”, verklaart Klaver. “In dat kader kan ik ze niet laten liggen, ook al denk ik dat het vooralsnog een kleine club is die deze broeken koopt. Voor zomer 2016 koop ik ze weer in. Misschien volgt dan de massa.”

Succes

Patricia Klaver van Extasis in Abcoude heeft in de 34 jaar dat ze haar winkel runt, de wijd uitlopende jeans al verschillende keren voorbij zien komen. Ook nu heeft ze een kleine serie besteld die ze in augustus binnen krijgt. “Ik heb er wel mijn klantjes voor. Ik test eerst een klein aantal en bij succes koop ik ze direct groot in voor komende zomer. In meer wassingen en uitvoeringen. Ik geloof meer in flared jeans voor de zomer, dan voor het najaar. In dat seizoen zijn ze ontzettend leuk te stylen met een slippertje of een mooie hoge hak.”