TOP

Fabienne Chapot: ‘Er wordt met zoveel passie aan het merk gewerkt’


Fabienne Chapot is al dertien jaar bezig met haar merk, maar sinds de lancering van de kledinglijn drie jaar geleden groeide haar bedrijf harder dan ooit. “De achterkant klopt nu helemaal en we zijn klaar om de hele wereld te veroveren”, vertelt Fabienne Chapot in de nieuwste vrouwenmodespecial van Textilia, die op 28 juni 2019 is verschenen.

Fabienne Chapot begint in 2006 met haar tassenlabel Fab. Ze ontwerpt de tassen zelf en laat ze produceren op Bali. De tassen en portemonnees met harten zijn al snel een grote hit. In 2017 verandert ze de merknaam in Fabienne Chapot en breidt het aanbod uit met een kledingcollectie, die opvalt door de kleurrijke prints. “Als we voor safe voor gegaan, waren we er niet tussen gekomen. Ik realiseerde me dat als ik kleding ging doen het echt goed moest zijn, op alle fronten. Want de markt is al zo vol.”

Het merk heeft 140 klanten in Nederland en ongeveer 800 over de grens. Plus vier eigen winkels (in Amsterdam, Haarlem, Maastricht en Antwerpen) en plannen voor uitbreiding van dat aantal via een uitgebreide retailstrategie.

Fabienne Chapot head office (3)

Het nieuwe hoofdkantoor van Fabienne Chapot aan de Herengracht in Amsterdam

Ben je niet bang voor wat er gebeurt als prints niet meer de trend zijn?

“Die vraag krijg ik vaak. Ik geloof niet dat prints ooit uit zijn, het gaat om de manier waarop je ze brengt. Van uitgesproken en kleurrijk tot fijn, ton sur ton of alleen in de voering. Je kunt er alle kanten mee op, dus we zullen altijd prints blijven maken. En daarnaast doen we meer dan prints. We brengen ook uni’s en besteden aandacht aan geborduurde details en knoopjes in vormen die terugkomen in prints.”

Hoe zien mensen het merk over de grens?

“In Engeland zijn ze echt lyrisch over Fabienne Chapot. Ze houden daar van vrouwelijk, dus daar zijn het vooral de jurken die het goed doen. In onze winkel in Amsterdam merken we ook dat Engelsen de collectie geweldig vinden. In Duitsland kiezen ze juist meer de behoudendere items. En in België is de prijs minder belangrijk. Een jurk van 300 euro is daar geen issue.”

Fabienne Chapot head office (1) Fabienne Chapot head office (2)

Op het hoofdkantoor van Fabienne Chapot

Waarom zijn jullie gestopt met de grote modeshows?

“We vonden het heel belangrijk om Fabienne Chapot in Nederland goed op de kaart te zetten. Ik denk dat de meesten hier nu wel weten dat we er zijn. Nu richten we ons op het buitenland. We besteden ons marketingbudget nu aan influencers, beurzen en pr-bureaus over de grens. We willen zeker nog wel eens showen in Nederland, maar dan op een andere manier. En misschien ook wel in het buitenland.”

Hoe zet je social media in?

“Er wordt met zoveel passie aan het merk gewerkt. We vinden het leuk om die vibe te delen en te laten zien hoe het merk zich ontwikkelt. Onze communicatie op social media is heel persoonlijk, we laten de gezichten achter het merk zien. We vertellen ons verhaal, maar het gaat ook om het aan ons binden van consumenten. Social media is daarvoor de perfecte manier.”

In hoeverre ben jij zelf het merk?

“Het team werkt te hard om te zeggen dat het merk alleen van mij is. Natuurlijk, dat waar ik mee ben begonnen is nog steeds de basis. Maar we hebben laatst opnieuw naar het dna van het bedrijf gekeken en dan heeft iedereen net zoveel te zeggen, niet alleen ik. Ik vind het belangrijk en gezond dat het merk los komt van mij.”

In Textilia 7 van 2019, die op 28 juni 2019 is verschenen, vertelt Fabienne Chapot in een uitgebreid interview over de groei van haar bedrijf, de retailstrategie en de toekomstplannen.

Fabienne Chapot ss20 (2) Fabienne Chapot ss20 (3)

Fabienne Chapot ss20 (4) Fabienne Chapot ss20 (5)

De collectie voorjaar-zomer 2020.