TOP

EuroShop 2014: preview van retailtrends

Van 16 tot en met 20 februari 2014 vindt EuroShop plaats. Kom in de stemming met deze internationale design - en technologietrends in de retail.

Elke drie jaar vindt in Düsseldorf het internationale retailbeurs Euroshop plaats. In 2011 lieten ruim 100.000 bezoekers zich hier inspireren door meer dan 2.000 exposanten op maar liefst 108.000 vierkante meter oppervlakte. In aanloop naar Euroshop 2014 presenteerde Ulrich Spaan de internationale design- en technologietrends in de retail. Textilia selecteerde de meest bijzondere.

Louis Vuitton in Singapore

De winkel van Louis Vuitton in Singapore ligt midden in havengebied Marina Bay, en heeft zich daar goed op aangepast. Steeds vaker zie je dat winkels niet langer gestandaardiseerd zijn, maar zijn ontworpen naar de omgeving van elke afzonderlijke winkel.

Starbucks in Amsterdam

Ook het filiaal van Starbucks op Rembrandtplein in Amsterdam is aangepast aan haar locatie. ‘The Bank’ is gevestigd in een ondergrondse ruimte in de kluis van een historische bank en is – naast een prachtig pand – geïnspireerd op de Nederlandse cultuur en traditie.

Puma in Amsterdam

De Amsterdamse flagshipstore van Puma maakt weer op een andere manier gebruik van Nederlandse elementen. Zo is de deur gemaakt van oude houten Amsterdamse deuren, zijn fietsframes verwerkt in de lampen, en is gebruik gemaakt van de Nederlandse traditie om spiegels te gebruiken om te kijken wie er om de hoek staat.

Zwart-wit

Een andere trend die Ulrich Spaan signaleerde is de zwart-wit-trend in lampen en plafond. In verschillende winkels spotte hij een wit plafond dat voorzien was van lampen die waren verwerkt in zwarte lijnen.

Kassa-implementatie

Deze trend is afgeleid van de trend om winkels aan te passen aan hun locatie: ook kassa’s zijn tegenwoordig één met de omgeving. Waarom saai doen? Haal eruit wat erin zit en laat die kassa iets toevoegen aan je winkel.

Technologie

Is het een trend of maakt het voortaan deel uit van het winkellandschap? Aan technologie ontkom je niet meer. Te denken valt aan een interactieve etalage, vloer of muur, of schermen waarop je direct online kunt bestellen. Toppunt van multichannel is Emma’s Enkel in Düsseldorf. In deze supermarkt selecteer je – onder het genot van een kopje koffie – al je boodschappen op de tablet. Terwijl je je koffie opdrinkt pakken medewerkers voor jou al je spullen. Als je koffie op is staat je bestelling klaar.

EuroShop vindt plaats op zondag 16 tot en met donderdag 20 februari 2014 van 10:00 tot 18:00 uur. Wil jij er ook bij zijn? Een dagkaart kost 60 euro. In de online voorverkoop maar 42 euro. Kijk voor meer informatie op de website van EuroShop.