TOP

ETQ krijgt miljoeneninjectie, roep om meer eerlijke producten in de winkel en Icon Amsterdam casht tijdens Black Friday

Schoenenmerk ETQ heeft een miljoeneninvestering gekregen en Nederlandse consumenten willen meer duurzame en verantwoorde producten. Verder scoort Icon. Amsterdam tijdens Black Friday en Hema verkoopt War Child pyama’s. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 30 november.

Foto: ETQ

ETQ krijgt miljoeneninjectie

Het Nederlandse schoenenmerk ETQ heeft een miljoeneninvestering gekregen van de nieuwe investeerders Adriaan Mol en Sebastian Monteban. Mol is onder meer oprichter van payment serviceprovider Mollie en Messagebird. Monteban verkocht onlangs zijn snelgroeiende e-juwelierbedrijf Brandfield. Beide ondernemers hebben ervaring in e-commerce en vormen volgens ETQ een goede aanvulling op het schoenenbedrijf. De injectie stelt het merk in staat om verder te groeien. Zo staat snellere productinnovatie op de planning, groei in de thuismarkt en expansie naar landen als Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Patrick van der Woude, oprichter van ETQ: “Hierdoor kan ik mij volledig concentreren op mijn levenswerk: de essentiële schoen perfectioneren.” Van der Woude geeft aan dat het aanbod de komende maanden wordt uitgebreid met meer ‘wardrobe essentials’ als badslippers, slip-on modellen, luxe sandalen, een sportieve runner en een commando boot. 

Roep om meer eerlijke producten in de winkel

Nederlandse consumenten vinden het belangrijk dat de producten die zij kopen duurzaam en verantwoord worden gemaakt. Zo zijn er bijna 40.000 handtekeningen opgehaald voor wettelijk toezicht op internationale productieketens. De petitie is een initiatief van organisaties als Leger des Heils, Amnesty International, CNV Internationaal en Solidaridad. Vandaag, dinsdag 30 november, wordt de petitie aangeboden aan Tweede Kamerleden. In internationale productieketens moeten mensen vaak werken onder slechte, onveilige omstandigheden en ontvangen ze geen leefbaar loon. Daarnaast gaat de productie vaak ten koste van natuur en milieu. Om hier zo snel mogelijk een einde aan te maken eisen de ondertekenaars van de petitie dat er wetgeving komt, te beginnen met wetgeving in Nederland voor duurzaam en verantwoord ondernemen. In juni dit jaar dienden ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en SP al het wetsvoorstel Duurzaam en Verantwoord Ondernemen in. 

Icon. Amsterdam evenaart met Black Friday helft van jaaromzet

Mannenmodemerk Icon. Amsterdam heeft in november met Black Friday-acties een omzet behaald die gelijk is aan de halve jaaromzet van 2020. Daarnaast verkocht het bedrijf deze maand meer dan het voorgaande kwartaal. Icon. Amsterdam heeft groot ingezet op Black Friday met meerdere actiedagen, billboards rond Amsterdam, een pre-sale en de lancering van een nieuwe collectie met shirts en polo’s, die combineren bij de broeken die het tot dan in de collectie had. Het merk geeft aan normaliter niet tot nauwelijks aan kortingsacties te doen. Voor Black Friday maakt het een uitzondering en geeft het naar eigen zeggen ‘extreme kortingen’. 

Hema verkoopt War Child pyama’s

Hema verkoopt in de weken voor kerst een speciaal ontworpen pyamacollectie, waarvan een deel van de opbrengst naar War Child gaat. De retailer schenkt 25 procent van iedere gekochte geruite fleece pyama – voor mannen, vrouwen, kinderen en honden – aan het goede doel. War Child biedt kinderen een veilige plek om te spelen, leren en hun angsten te verwerken, zodat ze weer durven te dromen, schrijft de keten op hun website. Radiozender 100% NL helpt met het verspreiden van deze boodschap door de komende weken regelmatig aandacht te geven aan het kerstproject van Hema. 

Weekday experimenteert met avatars en augmented reality

Het Zweedse merk Weekday lanceert een limited edition collectie geïnspireerd op de glanzende avatars van de Berlijnse 3D kunstenaar en augmented reality creator Harriet Davey. In mode en design vervagen steeds vaker de grenzen tussen de fysieke en virtuele wereld. Weekday speelt met deze Dreamstate Limited Edition collectie in op deze actuele ontwikkeling. De lijn heeft een rauw en crafted gevoel, met onder meer een chenille set met een wijde uitlopende broek en een gestrikte crop top, die doet denken aan visschub. De intentie van de ontwerpers is dat de items bijna het gevoel geven dat je een wezen bent in plaats van een mens. Accessoires als een denim harnas en een groene teddy jas moeten het avatar-gevoel versterken. De 17 stukken zijn online verkrijgbaar vanaf 2 december. De lancering wordt gevolgd door een exclusieve Studio Made collectie van tien plaids met Harriet Davey-print en een Instagramfilter die de artiest speciaal voor Weekday heeft gemaakt.