TOP

Esprit start met nieuw winkelconcept: Lighthouse

Op 17 november opende Esprit in Keulen de eerste vestiging volgens het nieuwe concept Lighthouse. "De bedoeling is dat bezoekers het gevoel hebben alsof ze bij een vriend thuis op bezoek komen." De komende drie jaar gaat het bedrijf 280 miljoen investeren in de vernieuwing van de kledingwinkels.

Het winkelconcept is gebaseerd op een moderne, vrouwelijke en gezellige stedelijke loft. Het is een plaats waar men zich even terug kan trekken uit de stress van het hectische stadsleven, ontspannen in de serre, en een praatje kan maken met medewerkers van de winkel over de nieuwste modetrends, over coole cafés of leuke nieuwe locaties in en rond Keulen.

“De bedoeling is dat bezoekers het gevoel hebben alsof ze bij een vriend thuis op bezoek komen. Ons stond voor ogen een stedelijke, authentieke en relaxte sfeer te creëren”, zegt project manager Mike Ross.

Inrichting

Noten- en eikenhout wordt gecombineerd met baksteenmuren, ruw staal en beton in spannend contrast met de weelderig gedrapeerde stoffering van de paskamers, meldt het persbericht. Het aspect duurzaamheid is ook belangrijk voor Esprit; alle kleding hangt aan kledinghangers van gerecycled hout. Verder staan in de winkek vrijstaande meubelen, net als in een woning, waardoor Esprit wil dat de kledingwinkel zijn flexibiliteit behoudt en daarmee ‘bezoekers steeds weer kan verrassen en inspireren’.

Speciaal afgestemde collectie: meer dan kleding

De collectie is speciaal voor deze winkel samengesteld: naast speciaal geselecteerde Esprit-producten voor dames en heren,  bodywear, schoenen en accessoires, kunnen bezoekers ook lokale producten bekijken en kopen, zoals individuele retrofietsen van het merk Eisenherz, schitterende fotoboeken en bijzondere plantenboeken. Zelfs de muziek is speciaal voor de nieuwe winkel uitgekozen en is daar ook te koop.

Keuze voor Keulen

De eerste Esprit-winkel nieuwe stijl is niet voor niks geopend in Keulen. Het was de stad waar in 1986 de eerste Duitse Esprit-winkel de deuren opende. Nu is het een van de drie winkels die uitgekozen zijn om het nieuwe concept te testen.

Deze ‘lighthouse-winkels’ maken deel uit van een transformatieprogramma dat in september 2011 is gestart. Daarmee wil Esprit ‘de merkwaarde en winstgevendheid van de onderneming de komende vier jaar duurzaam versterken’. Als het nieuwe concept met succes is getest, zullen alle eigen Esprit-winkels worden vernieuwd. Tot 2015 gaat het Esprit hierin 280 miljoen euro investeren.