TOP

Modefabriek en mannenmode: 14 merken uitgelicht

Op zondag 22 en maandag 23 januari staat Modefabriek weer op de agenda. Meer dan 400 merken zullen hun collectie presenteren op de beurs in RAI Amsterdam. En natuurlijk zitten daar weer nieuwkomers (en terugkomers) bij. We lichten alvast een aantal interessante mannenmodemerken uit.

Foto: Better Rich

Modefabriek groeit komende editie weer naar het bekende formaat doordat er weer een hal wordt toegevoegd. Het evenement belooft naast meer merken, dit keer meer business, collabs, kennis, trends en inspiratie te bieden. “We willen weer uitpakken met mooie dingen, daarom steken we veel energie en tijd in speciale aspecten”, vertelt ceo Caroline Krouwels. Nieuw deze Modefabriek is het Trendforum, waar de kleuren, silhouetten, materialen, prints, vormen en must haves voor het komende seizoen worden gepresenteerd. De samenwerking met The Fashion Gallery – een selectie van premium labels als Femmes du Sud, Hartford en Alchemist – krijgt een groter vervolg. Ook The Sustainable Stop, waarbij aandacht is voor duurzame labels, is weer een belangrijk onderdeel, net als het Talks & Masterclass-programma.  

Van Harper 

‘Wij zijn geen modebedrijf’, stelt nieuwkomer Van Harper. Het Amsterdamse merk, dat eveneens nieuw is bij Lexson Brands, richt zich onder het mom van ‘buy less, buy better’ liever op het creëren van tijdloze, kwalitatieve items. Duurzaamheid is dan ook een van de drijfveren. In de zin van levensduur van de producten, qua materialen worden zoveel mogelijk verantwoorde opties gebruikt en er wordt in Europa geproduceerd. De T-shirts, polo’s, shirts, sweatshirts, truien en hoodies zijn clean, kleurrijk en hier en daar voorzien van een logo. 

Van Harper

Better Rich

Het Duitse lifestylemerk Better Rich heeft in Richard Engelander – eerder 24 jaar werkzaam bij Gant – een nieuwe distributeur voor de Benelux gevonden. “De afgelopen drie jaar heeft Better Rich in Duitsland mega progressie geboekt. Vandaar dat het nu het juiste moment is om in de Benelux verder te professionaliseren. Verwacht in de collectie relaxte, comfortabele basics en understated chic items, geïnspireerd door de coole en stijlvolle New Yorkse lifestyle. Of zoals het merk het omschrijft ‘een vleugje Amerikaanse energie’. 

Better Rich

Dickies

Dickies is een merk met een lange historie. Het Amerikaanse label heeft in 2022 het honderdjarige jubileum gevierd. Van sterke tuinbroeken voor werklieden tot de bekende workwear en workerpants, van bekende rappers tot populaire artiesten en van de skatescene tot streetwear: Dickies wordt gedurende een eeuw breed gewaardeerd. Sinds de overname in 2017 door VF Corporation heeft het merk zich verder ontwikkeld. Zo zijn de Tier 1 en Skate-lijn toegevoegd en zijn er samenwerkingen onder meer met het populaire New Yorkse label Supreme. 

Dickies

Esprit

Dit seizoen keert ook het lifestylemerk Esprit terug op Modefabriek. Het bedrijf belooft een opvallende stand, in lijn met de kernwaarden van het merk: een positieve geest gevoed door creativiteit, liefde en respect voor de gemeenschap en het milieu. Net als afgelopen seizoen is de herfst 2023-collectie geïnspireerd op kenmerken en architectuur van bruisende steden in Amerika, Azië en Europa. In ieder geval zullen de pijlers – essentiële items en fashion forward stijlen – volgens Esprit sowieso vertegenwoordigd zijn. 

Esprit

Hackett London

Het begon allemaal in 1983 toen Jeremy Hackett zijn eerste winkel, met tweedehands kleding, opende aan King’s Road in Londen. Hier startte hij met maken van zijn eigen kleding, waarbij traditionele stijlen en vakmanschap – kennis die Hackett eerder opdeed aan de bekende Savile Row – werden samengevoegd met moderne pasvormen. Nog steeds voorziet Hackett graag in de klassieke uitstraling van Savile Row met een twist. Hackett London is internationaal verkrijgbaar en kan bogen op samenwerkingen met gelijkgestemde partners als Aston Martin, Henley Royal Regatta en British Army Polo.   

Hackett London

Hox

Het Italiaanse jassenmerk Hox heeft voor het eerst een eigen stand op Modefabriek. Het merk dat functionaliteit combineert met Italiaanse esthetiek wordt sinds 2021 in de Benelux vertegenwoordigd. Na de eerste introductie in België, is nu de Nederlandse markt aan de beurt. Hox verrast volgens de tegenwoordigers elk seizoen met opvallende kleuren en kwaliteiten. De stoffen worden op een ecologische, biologisch afbreekbare manier gekleurd. Ook gelooft Hox in circulaire productie en maakt het gebruik van gerecyclede materialen. Onder meer nylon wordt gecombineerd met het elastische en comfortabele spandex en daarnaast wordt waterdichtheid zorgvuldig getest. 

Hox

Ellesse

De Italiaanse Leonardo Servadio droomde in de jaren 50 ervan een onderscheidend fashion forward sportswearmerk op te zetten. Stijl en de esthetiek van tailoring waren de belangrijkste uitgangspunten bij de oprichting van Ellesse. In de collecties van nu is de oorsprong nog steeds duidelijk zichtbaar. Onmiskenbaar hierbij is het opvallende kleurpalet en het logogebruik. Goed te weten is dat Ellesse zich inzet voor een moderne, duurzame bedrijfsvoering. Zo is het aangesloten bij het Better Cotton Initiative (BCI) en publiceert het op de website een ‘modern slavery report’ en een ‘positive business report’. 

Ellesse

Lakor

Het Deense Lakor laat zich leiden door de verschillen tussen de idyllische kustcultuur en het leven in moderne, urban gebieden. Het is Lakors missie om deze werelden met elkaar te connecten tot een ‘coastal culture street’. Creativiteit, duurzaamheid en het ontdekken van nieuwe dingen staan hierbij voorop. Zo zoekt het merk onder meer naar nieuwe materialen en modellen, plant het bomen voor elk verkocht product en stimuleert het consumenten op de site om kledingstukken op een creatieve manier een tweede leven te geven. Ook de stap naar de Nederlandse markt ziet Lakor als een interessant, nieuwe avontuur.  

Lakor

Elvine

Het onvoorspelbare kustweer in het Zweedse Göteborg was ooit een van de inspiratiebronnen voor de oprichting van Elvine. Dit uitgangspunt van oprichter Daniel Mänd – ooit straatartiest – levert nog steeds elk seizoen solide, functionele jassen op. Als het bestverkopende merk binnen Lexson Brands heeft Elvine een aardige naam opgebouwd in het jassensegment. En deze onderneming blijft veel tijd steken in verbeteringen op het gebied van nieuwe materialen, paddings, technieken, praktische details en duurzamere oplossingen. 

Elvine

Plain Units 

Broekenspecialist Plain Units is in 2008 gestart in Kopenhagen en is inmiddels een begrip in menig mannenmodezaak. Het label streeft ernaar om klassieke, stijlvolle pantalonmodellen te combineren met hoge kwaliteiten voor een high end en modern fashiongevoel. De inspiratie hiervoor komt veelal uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Daarnaast steekt Plain Units veel energie in draagcomfort en consistente pasvormen – er zijn drie fits: tapered, slim en straight. Ook prettig: vertrouwde, favoriete modellen blijven lang in de collectie. 

Plain Units

Nicce

De merknaam Nicce komt van de enthousiaste uitdrukking ‘niiiiiice’. Het label is in 2013 geïntroduceerd in Oost-Londen en laat zich beïnvloeden door straatcultuur, actieve lifestyle, de electronische muziek- en Ibiza clubscene. De afgelopen jaren is Nicce internationaal gegroeid en heeft het een naam opgebouwd in het casual segment voor met name een jong, creatief publiek. Hoodies en jogoutfits met logo’s zijn enkele bestsellers. 

Nicce

Off the Pitch

Het Rotterdamse Off the Pitch beweegt zich sinds de oprichting in 2016 op het snijvlak van sport, mode en streetwear. Daarnaast wordt de collectie (mannen, vrouwen, uniseks) beïnvloed door muziek, kunst en moderne ontwikkelingen. Off the Pitch brengt onder meer T-shirts, tops, sweaters, hoodies, broeken, smart casual pakken, track suits, jassen, schoenen en accessoires, veelal voorzien van de merknaam. Voor 2023 staat een uitgebreide en meer uitgesproken schoenencollectie op de agenda.

Off the Pitch

Outdoor Survival Canada

Met trots ontwerpt, ontwikkelt en naait Outdoor Survival Canada (OSC) de technische donsjassen met de hand in de fabriek in het Canadese Toronto. Om te voldoen aan de vraag naar hoogwaardige, functionele jassen voor koude en natte omstandigheden worden de modellen eerst getest tijdens arctische expedities. Tijdens Modefabriek introduceert de Europese distributeur Millepede Fashion Group ‘Minus 15’. Een collectie met speciaal voor de West-Europese markt ontwikkelde lichtere, waterdichte, gelamineerde jassen die bescherming bieden tot -15 graden.  

Outdoor Survival Canada

US Polo Assn

US Polo Assn (United States Polo Association) kent een lange historie die teruggaat tot 1890. De kleding weerspiegelt volgens agent Ad van den Hoek de klassieke traditie van de sport. “Live authentically is de slogan van US Polo Assn, maar het is meer dan een slogan. Het is een missie.” Van den Hoek typeert het label als authentiek, tijdloos en casual chic met een vleugje verfijning. De kleurrijke collectie bestaat uit diverse lijnen, waaronder kleding, schoenen, tassen en reisartikelen. 

US Polo ASSN