TOP

Elke dag je stinkende best doen kost geen euro extra…

Dit is mijn eerste blog in mijn lange praktijkleven als opleidingspecialist in de modebranche. Ik ben Sjaak Hoksbergen; werkzaam op TMO, Hogeschool voor Modemanagement in Doorn. In deze blogs ga ik op zoek naar onderwerpen die mij na aan het hart liggen. Deze gaat over het trots zijn op je eigen toko, echte-klant-beleving in winkels, onderscheidend bezig zijn...

Neef Tim studeert IC in Amsterdam en werkt parttime in een herenmodezaak in Lelycity.

Zijn ‘ome Sjaak’ wijst hem op Oger in de PC Hooftstraat, want dat vindt hij een voorbeeld van een onderscheidend bedrijf. Tim dus na school die kant op.

Bij binnenkomst wordt hij vriendelijk begroet en gevraagd naar zijn wensen. Op een prettige manier, volgens Tim, die wel direct meldt dat hij geen klant is, maar alleen even wil rondkijken. Dat is natuurlijk geen probleem.
“Ga gerust uw gang” is de reactie van de verkoper.

Na 5 minuten komt diezelfde verkoper met een collega naar Tim toe en vraagt of hij een rondleiding wil hebben. Dat klinkt zo oprecht en vriendelijk dat Tim het aanbod direct aanneemt. Na het bezoeken van alle afdelingen, voor en achter de schermen, inclusief een kopje koffie in de kantine, laat Tim weten nu weer naar Lelystad te willen gaan, waarop die eerste verkoper zich weer bij hun voegt en Tim een tasje overhandigt met brochures van enkele van hun merken en een kleine attentie.

Tim zegt later tegen me: ik was stomverbaasd dat ze dit voor mij deden. Ik ben niet eens ‘n klant! Met de beste wensen, en een ‘altijd weer welkom’, ben ik vertrokken.”

Waarom wil ik dit delen met jullie, vakmensen uit onze mooie branche?
Omdat ik heel warm van binnen wordt wanneer ik hoor dat een bedrijf zo veel passie en liefde voor zijn vak kan tonen. Dat je oprecht gemeend, écht positief en echt onderscheidend wilt zijn! Naar iedereen toe!

Is het in jouw toko ook zo?
Wil je echt voor iedereen altijd het allerbeste? Wil je echt in alles de beste zijn? Onderscheidend zijn van de rest? Ga je met iedere klant om zoals jij ook zelf benaderd zou willen worden? Bied je die unieke BELEVING aan al je klanten?

Elke dag 200 % willen zijn, elke dag de beste willen zijn voor ieder klant…
Lijkt me ook heerlijk om daar te werken…

Tip: Doe eens ‘n interne check, ga je eigen winkel binnen, nu als klant…
En juist nu, vandaag al, moeten we inzetten op 200% klantbeleving, want ‘t zit nu toch wat tegen? Het is toch crisis?

Laat het me weten als dat het geval is, kom ik zeker eens genieten…

Sjaak Hoksbergen
Docent TMO, Hogeschool voor Modemanagement