• No products in the cart.
TOP

Eigenaar Crème Fresh opent tweede winkel: ‘Dit is gunstig voor mij’


In 2015 startte mannenmodezaak Crème Fresh in Haarlem, twee weken geleden opende er een tweede filiaal in Heemstede. Beduidend kleiner, maar met dezelfde service, zegt eigenaar Boris van Schie. “We blijven mannen in de watten leggen.”

De tweede zaak van mannenmodewinkel Crème Fresh is gevestigd aan de Binnenweg in Heemstede. Met 150 vierkante meter is het beduidend kleiner dan de vestiging in de Grote Houtstraat in Haarlem, vertelt eigenaar Boris van Schie. “Daar hebben we een oppervlak van 1400 vierkante meter. Daar werken 9 man, in Heemstede één en een extra hulp op zaterdag. Dit is een heel ander verhaal.”

Samenloop

De winkel in  Heemstede is er gekomen door een samenloop van omstandigheden. “Mijn investeerder is eigenaar van mijn huidige winkelpand. Het pand in Heemstede stond al een tijdje leeg. Voor mij is het gunstig, want ik heb daar ruimte om in een apart deel van 50 vierkante meter mijn restanten te verkopen.”

“Ik draai 30.000 stuks per jaar en ik hou altijd wel zo’n 500 stuks per seizoen over. Het is mooi meegenomen dat ik die nu zelf kan verkopen in plaats van voor een paar euro van de hand doen aan een opkoper.”

IMG-20190514-WA0005

Korter

Crème Fresh profileert zich als ‘de grootste mannenmodezaak van Nederland’. In de nieuwe winkel kan Van Schie die claim niet volledig waarmaken vanwege de kleinere ruimte. “De service is hetzelfde. Ook hier krijgen klanten koffie en worden broeken netjes korter gemaakt. Maar we hebben in Heemstede geen barbier en geen coupeuse, zoals in Haarlem.”

Van Schie verkoopt alle merken in de nieuwe zaak, behoudens die van Just Brands. “Daar kwamen we niet uit. Die partij wilde dat ik tekende voor een bepaald orderbedrag, maar ik wil de baas blijven over mijn inkoopbeleid.”

IMG-20190514-WA0006

Plussen

Over de verkoop is de mode-ondernemer zeer tevreden. “We zijn aan het plussen, zo’n 7 procent over het hele jaar genomen. We zijn nu 3,5 jaar open hebben een vast klantenbestand dat groeit, het gemiddelde bonbedrag stijgt, we mogen zeker niet klagen als ik het zo om mij heen hoor. Daar ben ik heel blij mee, al moeten we er wel hard voor werken.”

Door de bank genomen lopen alle merken evengoed, vertelt Van Schie. Crème Fresh heeft er zo’n 35 in de rekken hangen. “Het is gelukkig redelijk over de merken verdeeld, er zijn geen extreme uitschieters. Dat geldt ook voor de merken die ik dit seizoen nieuw heb ingekocht, Butcher of Blue, Drykorn en Blue Industry. Ik ben gestopt met Armani Exchange, dat liep hier niet.”

IMG-20190514-WA0003

Beursseizoen

Evenals veel mode-inkopers, retailers en leveranciers maakt Van Schie zich weer op voor het komende beursseizoen. Net zoals elk jaar bezoekt hij de Pitti Uomo in Florence, de beurzen in Berlijn en Modefabriek in Amsterdam “De drukte is nu al aan de gang, de merken weten ons alweer te vinden, haha.”

IMG-20190514-WA0007