TOP

Eerste Textilia Institute groot succes

Op maandag 18 mei 2009 vond de eerste editie plaats van Textilia Institute. De centrale vraag 'Hoe komen we gemakkelijk en vóóral positief de krediet crisis door?' bleek die middag een schot in de roos.

Op de zestiende verdieping in toren 1 van het WFC hadden zich de belangstellenden verzameld uit allerlei disciplines van de modebranche: mensen van een vrouwenmodeketen en een fast fashion aanbieder en daarnaast verscheidene winkeliers met ondermeer een exclusieve schoenwinkel, een vrouwenmodewinkel uit het hogere segment en een opvallend aantal kindermodewinkeliers. Een kort kennismakingsrondje maakte duidelijk dat iedereen al enige ‘ervaringsdeskundigheid’ had opgebouwd met de recessie.

Sandra Wolters van Gfk ging in op de kenmerken van de crisisgevoelige en de crisisongevoelige consument en hun koopgedrag. “Weet goed voor wie je in markt bent en zoek het vooral niet in prijsacties als je winkel bezocht wordt door de crisisongevoelige klant”, was een van haar statements.

Op de man af vragen
Uit de zaal klonk vervolgens de vraag hoe je die klant dan wel zou kunnen herkennen. Het leek de deelnemers aan deze Textilia Institute namelijk erg moeilijk om aan het uiterlijk van iemand te beoordelen hoeveel hij bij jou wil spenderen. “Vraag het de klant op de man af wat hij van je verwacht”, was de raad van Wolters. Daarop deed ook de volgende spreker Marjolein Mesman van M2 Retail, een voorzetje. “Durf na zijn halleluja, vooral ook door te vragen naar de verbeterpunten die de klant voor jouw zaak voor ogen heeft.”

Mesman ging daarna in op de vraag welke maatregelen passen binnen jouw winkelconcept: “Heb je geen gebrek aan binnenlopers, maar eerder conversieprobleem (klanten die zonder aankoop de winkel verlaten bijvoorbeeld), zoek het dan niet zozeer in adverteren, maar train liever je personeel. Een avondje training van je personeel kan leiden tot een aanmerkelijke stijging van het aantal transacties. Dus analyseer je cijfers, zodat je weet waarin je moet investeren.”

‘Je probleem is je grootste kans’
De middag werd afgesloten met een casus waarin iedereen zijn kennis meteen in praktijk kon brengen. Ondernemer Ilse van Kleef, van Wagenaar Mode, vond het prettig om haar ‘bestaande kennis weer even opgeschud te krijgen’. Jenny en Lydia, van kindermodewinkel Marlice in Volendam werden overtuigd dat het uitverkooprekje aan de deur niet werkt: “Je kunt het beter zoeken in iets extra’s voor je klanten bij aankoop.” Een uitspraak van Mesman gold als de echte eye-opener van deze middag: ‘Je probleem is je grootste kans’.

De volgende editie van Textilia Institute is op 14 september 2009

Textilia Institute helpt ambitieuze ondernemers en retailers de juiste stappen te zetten. Toptrainers en -sprekers, zonder uitzondering zelf ondernemer, delen hun kennis over onderwerpen als inkoop, consumententrends of online mogelijkheden. Word een nog betere ondernemer en meld je aan bij de training of workshop die bij jou past. Inspiratie gegarandeerd!  Klik hier voor het complete programma van Textilia Institute.