TOP

Eerste hulp bij verleiding: 5 tips voor optimale winkelbeleving

Stapeltjes kleren neerleggen kan iedereen. Je winkel een eigen gezicht geven en de klant verleiden, dat is de kunst. Textilia toog eind februari naar Euroshop in Düsseldorf, op zoek naar de juiste ingrediënten. Laat je inspireren.

1 Zorg dat de klant zich herkent
Was het eerst de trend dat mannelijke etalagefiguren zo gespierd mogelijk moesten zijn, de mannequins die tijdens Euroshop werden geïntroduceerd hebben een smaller, androgyn postuur en zijn daardoor makkelijker aan te kleden. Met de nieuwste mannelijke en vrouwelijke modellen zal de klant zich beter kunnen identificeren; ze hebben een natuurlijke lichaamshouding en een tot in details uitgewerkt gezicht. Naast de abstracte mannequins in neutrale kleuren duiken er de komende jaren felgekleurde varianten op – om het DNA van bedrijven nog beter te kunnen onderstrepen.

2 Kies de juiste uitstraling
Synergie tussen collectie en interieur is erg belangrijk. Ben je net een eigen zaak gestart of wel toe aan een make-over? Dan zijn de wandpanelen van Millionaire wall een snelle en niet al te kostbare oplossing. De warme uitstraling van de verschillende houtsoorten geeft elke ruimte binnen vijf minuten sfeer en een gevoel van luxe. Voor wie een boodschap subtiel wil overbrengen, maakt het Spaanse bedrijf Kendu smartframes voor posmarketing en visual merchandising. De houten variant, met of zonder achtergrondlicht, creëert een verleidelijke ambiance. Mooie tassen en accessoires etaleer je op torso’s die een kunstwerk op zichzelf zijn.

3 Bepaal wat gezien mag worden
Design is belangrijk, maar wat shop fittings betreft moet alles zo onzichtbaar mogelijk zijn. Op Euroshop 2011 waren veel simpele ophangsystemen, eenvoudig vormgegeven kledingrekken en muurgeïntegreerde legplankjes te zien. Door gebruik te maken van duurzame, rauwe materialen en plastic kun je desgewenst nadruk leggen op een natuurlijke omgeving. Wil je de collectie optimaal presenteren zonder visuele shop fitting-afleiding, dan zijn de doorzichtige, uit plastic geproduceerde Italiaanse interieurproducten van Sturm und Plastic misschien dé oplossing.

4 Blijf bij de tijd
Er zijn al interactieve Twitterspiegels voor kleding, maar ook voor brillen en zonnebrillen zijn dit soort vaste ‘verkoopmedewerkers’ in opkomst. Helemaal van deze tijd is de Djukebox van Tobit Software, een strak vormgegeven digitale jukebox voor aan de winkelmuur. Klanten kunnen zelf via een touchscreen de achtergrondmuziek aanpassen. Wil je meer inzicht in je klantengedrag, dan zijn de Nedap Retail-beveiligingspoorten ideaal. Als retailer weet je precies hoeveel klanten er zijn geweest en waar ze in de winkel (uitverkoophoek of nieuwe collectie) hebben rondgekeken. De innovatieve voorraadscanner Store ID, ook van Nedap, laat met één druk op de knop zien hoeveel artikelen er nog in huis zijn. En anno 2011 kun je niet meer volstaan met een plat billboard voor de deur. Het Nederlandse RAW 3D Media Group ontwikkelde een gebruiksvriendelijke 3D-printtechniek met verwisselbare binnen- en buitendisplays. Door de simpele doe-het-zelf printtechniek zijn de kosten te overzien.

5 Speel met led
De ledtechnologie kan inmiddels alle verlichtingstaken in de winkel overnemen. De zeer uitgebreide ledcollectie van exposanten in Düsseldorf laat zien dat iedere ondernemer door de kleur en vorm van ledlicht voor een bijzondere sfeer of emotie kan zorgen, maar ook nadruk kan leggen op de bedrijfsfilosofie. Bijkomend voordeel: de led-bulbs gaan langer mee en de energierekening daalt aanzienlijk. De led-zebra’s van KMS Lighting laten zien hoe je iets persoonlijks en unieks creëert met behulp van ledlicht.