TOP

“Een webshop is geen kip met gouden eieren” *

Er komen nog steeds veel nieuwe webwinkels bij in Nederland, maar jaarlijks stoppen er ook veel. Is een webshop noodzakelijk of volstaat de fysieke winkel? “Bij kleding kopen hoort een sensatie die je online niet krijgt.”

Wie naar de website van Kiki Niesten gaat krijgt een zwart scherm met rechts in beeld de volgende tekst: “De stroom aan modebeelden is eindeloos. Facebook, Instagram, Pinterest, Style.com Mode wordt steeds digitaler. Afbeeldingen van kledingsstukken overschreeuwen het kledingstuk zelf. Ook winkelen zelf wordt meer en meer een beeldschermervaring. Wij geloven in de echte winkel. Een plek waar je de mooiste stukken van de beste merken kunt bekijken, voelen, passen en combineren. Aandacht, echte kleren, echte mensen. Dus even geen foto’s, geen films. Wij gaan op zwart.”

Een opvallend bericht in een tijdperk waarin iedereen druk is met social media en online verkoop. Maar Niesten, die winkels in Maastricht en Amsterdam heeft en merken als Prada, Hogan, Céline en Balenciaga verkoopt,  laat zich niet onder druk zetten. “Wij hebben nooit een online shop gehad en zullen dat ook nooit krijgen. Kleding kopen gaat om de plek, om advies, om het samenstellen van sets, het passen en het op maat maken.”

Tijd, moeite en aandacht

Hoewel berichten in de media soms anders doen vermoeden, is een webshop dan ook geen noodzaak voor ondernemers,  zegt Jesse Weltevreden, hoogleraar E-business aan de Hogeschool van Amsterdam. “Ondernemers denken dat ze met een webshop een kip met gouden eieren in handen hebben waar je snel en makkelijk geld mee verdient”, zegt hij. “Maar dat is niet zo. Een goede webshop kost tijd, moeite en aandacht.” En daarmee gaat het volgens hem vaak mis.

Cijfers ondersteunen deze uitspraak. Zes op de tien webwinkels overleeft de eerste vier jaar niet. Eén van de redenen is dat de webwinkel voor veel ondernemers bijzaak is of een bijverdienste. Hoe meer tijd er in de webwinkel gestoken wordt, hoe succesvoller de online winkel vaak is. De expertgroep Online Ondernemen van Shopping 2020 berekende dat één op de drie webwinkeliers nog nooit een euro winst heeft gemaakt en dat de helft een jaaromzet heeft van minder dan 10.000 euro.

Een goede webwinkel runnen is volgens hoogleraar Weltevreden dan ook een vak apart. “Zeker voor een kleine zelfstandige winkelier.” Een webwinkel kan meer omzet bezorgen maar alleen voor wie zich onderscheidt van de concurrentie. “Stel dat je dezelfde merken verkoopt als bijvoorbeeld een Zalando dan ga je niet van ze winnen en moet je het niet eens proberen.”

Voordelen fysieke winkel

Het voordeel dat de modebranche volgens hem biedt, zijn de vele niches. “En dan heeft een webshop zeker toegevoegde waarde. Dan is de markt voor jouw producten wel groot.” Toch zijn de voordelen van een fysieke winkel groot in de modebranche omdat het een duidelijk gezicht heeft. Volgens hem zullen mode-ondernemers in de toekomst minder vaak een webshop hebben en vooral hun winkelgebied promoten zoals in Heerhugowaard.

Hier organiseert het winkelcentrum zogeheten Deal Dagen waarbij twee dagen lang allerlei aanbiedingen worden gedaan die te vinden zijn op de website. Bezoekers uit de hele regio kwamen eind september van dit jaar op de dagen af. Via Facebook werd er een actie opgezet waarbij zes bezoekers een VIP-behandeling wonnen.

Volgens hoogleraar Weltevreden moeten ondernemers vooral zorgen dat de klant binnenkomt,. “Ondernemers moeten kijken naar waar hun kracht ligt en niet per se inzetten op het web. Ga niet op Facebook omdat de buurman dat doet of omdat je dat op een congres gehoord hebt. Haal die klant binnen en onderscheid je op service.”

Winkelbeleving

Als voorbeeld noemt hij VIP-openingstijden waarbij je als enige klant in de winkel bent. Winkelbeleving wordt ook belangrijker met interactieve passpiegels, technieken als PowaTag en bodyscans die precieze maten meten. “Onderscheid je van de concurrentie, niet makkelijk, maar wel heel belangrijk.”

Kiki Niesten: “Dat mensen een boek online kopen snap ik nog wel, maar kleding? Bij kleding kopen hoort een sensatie die je online niet krijgt.” En dus blijft de website op zwart. 

De succesvolle Deal Dagen