TOP

Een museum als verkoopkanaal: The New Originals heeft het

Sinds een jaar verkoopt The New Originals producten in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Met succes, want vanaf deze week wordt het aanbod uitgebreid. “De doorverkoop is erg goed.”

Sommige museumwinkels doen allang niet meer onder voor reguliere conceptstores. Zo ook die van het Stedelijk Museum. Voor merken kunnen samenwerkingen met dergelijke winkels leiden tot contact met bestaande en nieuwe doelgroepen. Zo ervaart ook het Amsterdamse merk The New Originals (TNO). Na long sleeve shirts en sokken gaat het label nu ook een multipocket jack verkopen in het Stedelijk Museum en meer uitbreiding wordt niet uitgesloten. Een woordvoerder van het merk – TNO communiceert nooit afzonderlijke namen, maar komt liever als collectief of als mascotte Freddy naar buiten – legt uit hoe dit zo komt. 

 

Blikopeners

“Tijdens de Museumnacht in 2017 hebben we een event gedaan in het Stedelijk, dat bij beide partijen in de smaak viel. Daarna hebben we voor de tourguides van Blikopeners, de jongerenafdeling van het museum, felrode kleding ontworpen. Hiervan bieden we nu een softversie van het jack – in het zwart – ook aan voor de verkoop. Ik sluit het niet uit dat we er meer items gaan verkopen, maar wanneer en in welke vorm moet nog even een verrassing blijven.”

 

Raakvlakken

“De doorverkoop van de items in het Stedelijk is erg goed. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat jongeren zich steeds meer identificeren met kunst. Het stoflaagje is er vanaf zeg maar, dus gaan ze massaal naar musea. Die groei is exponentieel en dat merken we aan de verkoop. Tegelijkertijd zijn er genoeg raakvlakken tussen The New Originals en kunst. Wij houden ook van creativiteit en profileren het merk dan ook als ‘performancekleding’ voor creatieven.”

 

Out of the box

Hoe gaat het verder met TNO? “We hebben een prima jaar achter de rug, met goede groei. We timmeren hard aan de weg om onze ambitieuze doelen te bereiken. Welke doelen? Meer eigen winkels openen en in het buitenland groeien. Dat is vanaf het begin onze insteek geweest, om een internationaal gevoel rondom het merk te creëren. En out of the box-dingen doen, zoals onze samenwerking met het Stedelijk.” 

 

1

2

3