TOP

Een creatieve manier ter bescherming van je nieuwe logo

Nieuwste trend bij grote en middelgrote merkhouders: registreer een nieuw beeldmerk ook als model. Kost natuurlijk geld, maar het kan handig zijn voor bedrijven die een brede lijn aan verschillende producten onder één merk lanceren.

Een beeldmerk (logo) kun je voor de Benelux of voor de hele EU in een keer registreren. Bij de aanvraag moet je aangeven voor waren of diensten de bescherming wordt ingeroepen, bijvoorbeeld: kleding, schoenen, juwelen etc. Optreden tegen gebruik van dit merk voor andere producten (bijvoorbeeld auto’s) kan dan lastig zijn. Alleen merken die al bekend zijn kunnen ook dat gebruik verbieden. En als de inbreukmaker een merk gebruikt dat niet identiek is maar er wel erg op lijkt, komt er alleen een verbod indien het gevaar bestaat dat het publiek in verwarring komt. Geen verwarring? Dan ook geen verbod.

Daarin kan de meerwaarde van een model liggen. Dat is een registratie van o.a. een lijntekening of een 3-dimensionaal object. Dan denk ik vooral aan 3-D ontwerpen, of aan het nieuwste model skibroek of legging met bijzondere omslag. Maar het (EU) Gemeenschapsmodel is ook mogelijk voor nieuwe logo’s. Bij de aanvraag moet je wel aangeven waarvoor het model wordt gebruikt, maar dat is niet van belang voor de beschermingsomvang. Ieder gebruik door een ander van een logo dat geen andere algemene indruk wekt, maakt dan inbreuk. En daar kan de modelhouder dan tegen optreden, óók als het publiek niet in verwarring wordt gebracht. Geen andere algemene indruk? Dan kan een verbod volgen.

Zo lijkt Procter & Gamble nu standaard het uiterlijk van nieuwe verpakkingen ook als model te registreren (op het plaatje: een veelvoud aan mogelijkheden voor de Head & Shoulders fles, allemaal als model geregistreerd). Vooral private label bedrijven kunnen daar last van hebben. Zij riepen immers het hardst dat er geen verwarring is, ook al lijkt de verpakking erg op het merk, en kwamen daar ook wel mee weg. Daar steken bedrijven zoals P&G nu een stokje voor. Omgedraaid betekent dit ook dat partijen die aanschurken tegen het merk van een ander dan nog meer moeten oppassen.

 

www.hoogenhaak.nl