TOP

Ecommerce Europe behartigt belangen Europese webshops

De in juni opgerichte Ecommerce Europe Association heeft als eerste speerpunten het stroomlijnen van de regelgeving, logistiek en betaalwijzen voor webshops voor heel Europa.

De e-commerce organisaties van zeven landen en een aantal grote spelers op dit gebied hebben in juni de Ecommerce Europe Association opgericht. Xavier Court, mede-oprichter van Vente-privee.com en lid van de board van de Ecommerce Europe Association: “We hebben deze Europese organisatie opgericht omdat er behoefte aan is om als één partij namens alle Europese landen met de politiek te praten in Brussel. We willen e-commerce makkelijker maken voor iedereen in Europa. “

Geen grenzen 

Aanleiding was het plan van de Europese Commissie om het recht op retour aan te passen. De consument zou twee weken de tijd krijgen om een retour op te geven en daarna nog twee weken om het terug te sturen. Court: “In de stad krijg je ook niet eerst je geld terug om het na twee weken pas terug te hoeven brengen. Dat snapten ze pas in Brussel toen we het uitlegden. Ecommerce is heel ingewikkeld te begrijpen voor de politiek. Er zijn geen grenzen, maar het is moeilijk voor Nederlandse bedrijven om in andere landen te verkopen en andersom, omdat je de regels niet kent. De rechten van consumenten wat betreft retourneren zijn bijvoorbeeld verschillend per land. En we willen dat alle belangrijke betaalwijzen door alle landen worden geaccepteerd. Elk bedrijf moet de mogelijkheid hebben om overal te verkopen.”

Afzetgebied vergroten

De Nederlandse organisatie Thuiswinkel.org is één van de initiators van de Europese stichting, samen met de Franse collega’s van Fevad. Inmiddels doen ook de organisaties uit België, Denemarken, Italië, Noorwegen en Zweden mee. “We hebben nu 18 leden. Dat kan veel meer worden. Deze organisatie is niet alleen voor de grote spelers, maar is ook voor de kleintjes belangrijk. Zij kunnen hun afzetgebied vergroten en uitgroeien van kleine regionale winkel naar een webshop die heel Europa bedient. Er ligt een grote markt open.”

 

In Textilia 20 (verschijning 28 september) lees je meer over Vente-privee.com in een interview met CEO Jacques-Antoine Granjon. Hier alvast wat feitjes over het bedrijf:

– 4.350 flash sales worden er per jaar gehouden

– 16 miljoen leden, waarvan 11 miljoen in Frankrijk

– 6.100 nieuwe leden schrijven elke dag in

– 2,5 miljoen unieke bezoekers per dag

– 50 minuten per maand zijn Franse leden gemiddeld op de site 

– 9 keer per maand loggen Franse leden in op de site

– 75.000 pakjes per dag worden er verstuurd

– 200.000 vierkante meter magazijn heeft het bedrijf

– 100.000 mailtjes en telefoontjes krijgt de klantenservice per maand

– 32 jaar is de gemiddelde leeftijd van de 1.600 werknemers

– 15.000 foto’s worden er per dag gemaakt in de eigen studio’s.

– 2000 modellen werken er per jaar voor Vente-privee.com.