TOP

Duurzame online retailer Serious Denim: ‘Ik werk graag met Nederlandse merken, die zijn behoorlijk transparant in hun doen en laten’

Een jaar geleden startte Rob Rehatta met de webshop Serious Denim, waarmee hij zich richt op duurzame jeans. “Ik ben een idealist die heel erg gelooft in verantwoorde denim.”

Het eerste dat opvalt is natuurlijk die naam. Hoe kom je bij Serious Denim?

“Ik ben begaan met het welzijn van mens en milieu. Dus ik bekijk kleding met een vrij serieuze blik. Ik wil er liefst alles van weten. Wie maken de jeans? Waar wordt er geproduceerd en onder welke omstandigheden? Ik werk graag met Nederlandse merken, die zijn behoorlijk transparant in hun doen en laten.”

 

Hoe ben je op het idee gekomen van een online winkel als deze? 

“De liefde voor jeans is een beetje met de paplepel ingegoten. Mijn ouders hadden in de jaren ’70 en ’80 een jeanszaak in Leerdam. Zelf heb ik gewerkt bij Salty Dog aan de Achter Clarenburg in Utrecht. Daarna ben ik in de financiële dienstverlening terechtgekomen. Totdat het weer ging kriebelen. Ik ben altijd een groot liefhebber van jeans – en met name dry denim – gebleven. Serious Denim is eigenlijk ontstaan vanuit mijn hobby en passie.”

 

Wat is je uitgangspunt?
“Denim is een van de meest vervuilende industrieën en ik dacht: dit kan anders. Ik ben een idealist die heel erg gelooft in verantwoorde denim. Ik neem als retailer mijn verantwoordelijkheid en wil het een podium geven en op die manier bekender maken bij de consument. Wat mij betreft zijn er een aantal zaken onderbelicht, die komen kijken bij de productie van goede jeans.”

 

Het valt me op dat je een select aantal merken biedt, waaronder Nudie Jeans, Kuyichi, Benzak Denim Developers en Denim.lab. 

“Dit zijn merken waar ik persoonlijk iets mee heb. Daarbij hebben deze collecties een goed, transparant verhaal. Ik doe graag eerst wat research en daarna neem ik liefst zelf een kijkje in het bedrijf om te weten hoe het in elkaar zit. Daarnaast brengen ze tijdloze, niet te trendgevoelige kleding.”

 

Hoe reageren leveranciers op je site?
“Erg positief. Ik krijg aardig wat aanvragen van merken die het concept interessant vinden. En het contact met mijn leveranciers is erg goed. Met vrijwel allemaal had ik meteen een goede klik.”

 

Wat maakt dit concept van serieuze, duurzame denim, commercieel interessant?

“Er is veel potentie. Ik verwacht een enorme groei de komende jaren. In deze branche vindt zoveel innovatie plaats. Fabrikanten die steeds betere productietechnieken vinden, minder water en chemicaliën gebruiken en investeren in meer duurzame materialen. Mensen worden steeds bewuster en gaan dat soort zaken belangrijker vinden.”

 

Ondernemen is vaak ook leren. Waar heb jij van geleerd?

“Het is een constante leerschool. Ik ben continu bezig met hoe ik zaken anders kan aanpakken. Ik heb me het afgelopen jaar bijvoorbeeld op social media gestort. Voor het eerst, dus dat heb ik spelenderwijs geleerd. Om zichtbaarheid en bekendheid te creëren. Via Instagram laat ik mijn belevingswereld zien, wat ik mooi vindt en natuurlijk de merken die ik verkoop.”

 

Wat houdt je de komende tijd bezig?
“Ik ben bezig Serious Denim internationaler te maken, door andere talen toe te voegen. Ik merk dat er ook mensen uit landen als Amerika en Frankrijk geïnteresseerd zijn in Dutch design.”