TOP

Duitse modebeurzen nemen 2G+ maatregelen, Zara en Ader Error lanceren metaverse collectie en Pinko doneert water aan Oxfam

De vakbeurzen Premium en Seek zijn introduceren in januari 2G coronamaatregelen, Zara presenteert een eerste metaverse collectie, Pinko doneert water aan het goede doel en Sotheby’s verkoopt en veilt streetwear. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 december.

Foto: Premium

Duitse modebeurzen nemen 2G+ maatregelen

De vakbeurzen Premium, Seek, FashionTech en het nieuwe consumentenconcept The Ground nemen tijdens de komende januari-editie (18-20 januari) de 2G+-maatregel in acht. Dit betekent dat de evenementen toegankelijk zijn voor bezoekers die gevaccineerd of hersteld zijn. Daarnaast wordt bezoekers gevraagd dagelijks een testbewijs te overleggen, laat organisator Premium Group weten. De beslissing is genomen in het kader van de huidige coronamaatregelen in Duitsland en na wekenlang beraad met diverse modeprofessionals uit het netwerk van de organisatie. “De vraag naar een bijeenkomst van merken en retailers is erg hoog”, reageert Jörg Arntz, directeur van de Premium Group. “Nu gaat het om het nemen van verantwoordelijkheid en hier het voortouw in te nemen. Onlangs liet ook Messe Frankfurt, organisator van Neonyt en Val:ue, al weten het 2G-beleid in te voeren.  

Zara en Ader Error lanceren metaverse collectie

De virtuele wereld wint in snel tempo terrein in modeland. Een van de laatste toevoegingen is de opvallende samenwerking tussen de Spaanse modeketen Zara en het Zuid-Koreaanse label Ader Error. De zogenoemde ‘AZ Collection’ is de eerste kleding- en make-upcollectie van de retailer die naast fysieke winkels en online ook in het virtuele universum verschijnt. De lijn omvat onder meer jassen, knitwear, jeans, shirts, pakken en sneakers. Ader Error heeft al wel ervaring met het aanbieden van virtuele items. 

Pinko doneert 6 miljoen water aan Oxfam

Het Italiaanse modemerk Pinko werkt in de weken voor kerst samen met Oxfam, een organisatie die zich inzet tegen armoede. Met de opbrengst van de campagne #Pinkotakecare, die tussen 1 en 25 december loopt, doneert het label via Oxfam tot 6 miljoen schoon en veilig water aan landen over de hele wereld die getroffen zijn door noodsituaties. In deze periode schenkt het voor elk verkocht product 500 liter water. Volgens het merk heeft één op de drie mensen geen toegang tot zuiver water en meer dan 1 op 2 (ongeveer 4,2 miljard mensen) leven zonder adequate sanitaire voorzieningen. Pinko Take Care is een speciale tak van het familiebedrijf Pinko en houdt zich bezig met sociale en milieuverantwoordelijkheid.

Sotheby’s verkoopt streetwear 

Het bekende veilinghuis Sotheby’s gaat vanaf nu regelmatig populaire streetwearitems verkopen en veilen. Dit maakte de onderneming onlangs bekend op de website. Sotheby’s start onder de noemer ‘modern collectibles’ met de verkoop van ruim 120 Louis Vuitton X Supreme items via diens Buy Now-marktplaats. Binnenkort veilt het daarnaast een groot aantal skateboard decks van Supreme. Sotheby’s verkoopt op de marktplaats onder meer ook sneakers, tassen en accessoires van diverse merken als Jordan en Nike. Brahm Wachter, hoofd streetwear en modern collectibles bij het veilinghuis laat aan Inputmag.com weten dat de sneakersectie het afgelopen jaar is verdriedubbeld, aanleiding om dieper in streetwear te investeren. Voor 2022 verwacht Wachter een aanzienlijk hogere verkoop van sneakers en streetwear. Sotheby’s zet hierbij vooral in op specifieke thema’s.