TOP

Doorstart Grivec Bros, Victoria’s Secret sluit Amsterdamse winkel en groei verkoop luxemerken

Jeansmaker Grivec Bros uit Kerkrade maakt een doorstart na het faillissement. Verder: Victoria’s Secret sluit de vestiging aan het Koningsplein en ABN Amro ziet dat de verkoop van luxemerken in de lift zit. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 29 maart.

credit beeld Marcel en Roger Grivec: Grivec Bros

Doorstart Grivec Bros na faillissement

Jeansmaker New Green Online in Kerkrade, beter bekend onder de oude naam Grivec Bros, maakt een doorstart. Op 14 maart werd het bedrijf van Marcel en Roger Grivec failliet verklaard, maar de broers krijgen een tweede kans en gaan in afgeslankte vorm verder met hun denimatelier. “Marcel en Roger hebben de inventaris, de goodwill en de voorraad uit de failliete boedel gekocht. De koopovereenkomst is zojuist getekend”, zegt Thomas Caron in een telefonische reactie aan Textilia. Caron is advocaat bij Rompelberg Ruiter Advocaten in het Limburgse Voerendaal en staat curator Robert Ruiter bij in de afwikkeling van het faillissement en de doorstart. Andere doorstartkandidaten hebben zich niet gemeld, aldus Caron.

De twee broers besloten het faillissement aan te vragen nadat duidelijk werd dat het niet lukte om de financiële schade, opgelopen door de gedwongen winkelsluitingen tijdens de pandemie, vlot te trekken. Daarnaast stegen de kosten door de oorlog in Oekraïne en weigerde de grootste schuldeiser een betalingsregeling. Marcel en Roger Grivec namen op hun 18de de spijkerbroekenwinkel Het Jeanspaleis in Kerkrade van hun ouders over. Zes jaar geleden werd het familiebedrijf omgeturnt tot denimatelier Grivec Bros, waar ze sinds 2019 hun eigen lijn hoogwaardige, Japanse denims produceren.

Victoria’s Secret sluit vestiging Koningsplein

Anderhalf jaar geleden opende het Amerikaanse lingerielabel Victoria’s Secret groots de deuren van de winkel aan het Koningsplein in hartje Amsterdam, nu meldt het Parool dat de locatie alweer sluit. De winkel is half leeg en het verkooppersoneel bevestigt aan de krant dat ze geen nieuwe spullen meer aangeleverd krijgen omdat ‘ze binnenkort namelijk dichtgaan’. De winkel aan het Koningsplein was het eerste filiaal in de Benelux waar het hele assortiment te koop was. Wanneer de winkel precies sluit, is nog niet duidelijk.

Het is de tweede grote winkel van een Amerikaanse keten die verdwijnt uit het centrum van Amsterdam. Abercrombie & Fitch sloot na tien jaar onlangs ook de deuren van de enorme vestiging aan de Leidsestraat.

Retailrapport ABN Amro: luxemerken in de lift

In 2022 herstelde de branche in luxemerken zich wereldwijd sterk. Ook in Nederland veerde de markt op. De inflatie lijkt de meer welvarende consument niet of nauwelijks te raken en daarmee ook niet de verkoop van luxeproducten en -diensten. Dat blijkt uit het ABN Amro-rapport ‘Stand van Retail – maart 2023’.

Consumenten besteedden weer meer tijd in fysieke winkels sinds in het voorjaar van 2022 alle coronarestricties werden opgeheven. Tegelijk geeft de versnelde digitalisering van de verkoopkanalen tijdens de coronapandemie de markt voor luxeproducten een extra duw in de rug. De gedeeltelijke terugkeer van het internationale toeristenverkeer in 2022 droeg ook positief bij aan de vraag naar deze producten en diensten. Hoewel de definitieve cijfers over 2022 er nog niet zijn, verwacht adviesbureau Bain & Company een fors herstel van de wereldwijde markt van luxemerken van 290 miljard euro in 2021 naar 353 miljard euro in 2022, schrijft ABN Amro in het rapport Stand van de Retail van maart 2023.

De bank verwacht dat de markt voor luxeproducten en -diensten in 2023 verder herstelt. De factoren die vorig jaar een extra impuls gaven aan de bestedingen zijn in 2023 ook aanwezig. Daarnaast voelen jongere generaties zich steeds meer aangetrokken tot luxeproducten en -diensten als een manier om hun kwaliteit van leven te verhogen. Sociale media spelen daarbij een grote rol. Adviesbureau Bain & Company verwacht dat rond 2025 maar liefst 45 procent van de luxemarkt afhankelijk is van millennials en generatie Z. 

Lees ook: Luxemerken in de lift volgens retailrapport ABN Amro

Brunello Cucinelli stapt in de parfumbusiness

De Italiaanse luxegroep Brunello Cucinelli heeft samen met de Italiaanse parfumgroep Euroitalia twee parfums gecreëerd, meldt WWD. De twee geuren, een voor vrouwen en een voor mannen, zullen voor 180 euro per stuk worden verkocht, zei Brunello Cucinelli, de oprichter en uitvoerend voorzitter van het bedrijf, tijdens een persconferentie. Euroitalia ontwikkelde eerder parfums voor onder andere Michael Kors en Versace. De nieuwe parfums zijn vanaf vandaag verkrijgbaar in de boetiek van het label in Milaan. De rest van Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika volgen later in het jaar.