TOP

Dit zijn de beste jeans & sportfashion producten van dit moment [interview]

Welke jeans-, street-, & sportfashionitems zijn op dit moment niet aan te slepen? Wat zijn de best scorende merken van dit moment? En wat voor acties ondernemen retailers om dit seizoen te laten slagen? Textilia hield een steekproef. ‘Sportswear borrelt erg.’

September was een rotmaand. Daar is menig mode-ondernemer het over eens. De lange nazomer met tropische temperaturen in september dwong retailers tot creatief ondernemen. In plaats van warme truien, vesten en jassen in de rekken te hangen werd er in allerijl nog zomergoed bijbesteld of de laatste restjes uitverkoop weggewerkt. Maar hoe maak je zo’n trage seizoenstart goed? We vroegen het een aantal denim-, street-, en activewearzaken door het hele land.

Elvine

“Ook bij ons duurde het even voor de verkoop op gang kwam”, vertelt Rick Dierckx, floormanager bij The Bakery in Reusel. “De laatste weken gaat het beter. Jassen verkopen goed, vooral de halflange waterafstotende en winddichte parkamodellen van specialist Elvine. We hebben al verschillende naleveringen gehad. Bomberjacks scoren daarentegen nu even iets minder. De korte modellen zijn met slecht weer niet altijd even praktisch.”

Authentieke merken

“Elvine is favoriet, maar sowieso presteren Scandinavische merken – zoals Minimum, Anerkjendt, Samsøe & Samsøe – het goed. Het rustige minimalisme, met hier en daar een streepprint, trekt aan. De kwaliteit is goed en de prijs toegankelijk voor een breed publiek. Qua jeans valt het me op dat authentieke merken als Levi’s en Lee weer meer aandacht van de consument krijgt. Levi’s doet op dit moment veel aan marketing en dat werpt vruchten af. Daarbij is er veel vraag naar de logoshirts van dit merk, Lee en Edwin.”

Elvine FW16

Elvine.

Spijkerbroeken-actie

Tim Grande, bedrijfsleider bij Broektiek in Bussum, werd in de eerste weken van dit najaar ook niet blij van de tegenvallende business. Gelukkig zijn de zaken inmiddels bijgetrokken. “Vorige maand hielden we onze jaarlijkse spijkerbroeken-actie. Twee jeans kost dan 125 euro, één broek kost 75 euro. Daar werd leuk op gereageerd en daardoor hebben we de min van september in oktober weer rechtgezet.”

Non-stretch jeans

“Stretch verkoopt nog steeds erg goed bij ons, maar de vraag naar klassieke non-stretch jeans trekt steeds meer aan. Op dat vlak is Levi’s een topper, naast Diesel en Bleu de Genes. Skinny jeans, zoals de Skin van Scotch & Soda is nog steeds populair onder de jongeren. Straight fit hebben we altijd wel, maar het heeft even tijd nodig voordat dit door een grote klantenkring wordt opgepakt.” Wat betreft tops valt bij Broektiek de dunne knitwear op. “Van Anerkjendt en Minimum; effen of met streepjes en met een rond halsje. Er gaan hier niet veel complete sets over de toonbank, valt me op. Spijkerbroeken daarentegen gaan hard. Soms wel met twee, drie of vier tegelijk.” 

Levis fw16

Levi’s. 

Afspraken

Wilco van der Werf, eigenaar van Funkie House in Rotterdam en Den Haag en Daily Rush in Rotterdam, maakte in de eerste weken van dit seizoen afspraken met zijn leveranciers. “Helaas zat betalingskorting er dit keer niet in. Waar nodig heb ik nieuwe betalingsafspraken gemaakt. Als je met een open vizier een gesprek met je leverancier aangaat, blijkt vaak toch het een en ander mogelijk.”

Streetwear revival

“Sinds de vrieskou verkopen we veel jassen, aan mannen, maar vooral aan vrouwen. Elvine en Rvlt zijn op dat gebied de uitschieters. Bij Daily Rush valt Carhartt op. Dit merk is een vaste waarde en profiteert duidelijk van de huidige streetwear revival. Een ander steady label, Obey, heeft als gevolg daarvan ook een vaart genomen. Net als Stüssy. Sportswear borrelt erg. Ik ben er zeker van dat we daar de komende seizoenen meer van kunnen verwachten.”

#shestolemysweater

Nu de temperaturen dalen weet men steeds vaker Maha, een sportfashionwinkel voor vrouwen in Amsterdam, te vinden voor sweaters en meer. Sinds eigenaar Saskia von Hofwegen de hashtag #shestolemysweater in het leven riep – omdat veel vrouwen weleens een trui van hun lief ‘lenen’ – kan ze rekenen op groeiende klandizie. “Oversized sweaters zijn ons trademark”, vertelt ze.

Oldskool skatemerken

“Vooral Champion en Stüssy verkopen goed. Dat soort oldskool skatemerken springen er duidelijk uit. Skate- en streetwear is nu ‘socially excepted’ in de samenleving. Werden deze stijlen vroeger als alternatief gezien, nu zijn ze helemaal verantwoord en zien we ze terug in bladen als Vogue en Elle.”

Stussy FW16

Stüssy (foto: Maha)

Puma

De verkoop van uitgesproken fashionsneakers heeft bij Maha de mindere weken rechtgetrokken. Von Hofwegen: “Puma doet het supergoed. De Rihanna-lijn was binnen een dag uitverkocht. Daarnaast verkopen we sinds kort Nike en dat heeft de winkel een enorme boost gegeven. De nieuwe klandizie en de omzet groeit. Nederland blijft toch een Nike-land.”

Eigen merchandise

Winkelevents organiseren helpt ook, merkt Von Hofwegen. “We hadden onlangs een Nike-event dat veel mensen trok.” Daarnaast verwacht de ondernemer extra aandacht door de eigen merchandiselijn waar ze net mee is gestart. “We hebben een geweldig lookbook geschoten, dat we naar verschillende media sturen. Hopelijk komt daar nog een en ander uit voort.”

Vip-avonden

Denim.bar in Winterswijk hoopt volgende week met twee vip-avonden ook de omzet van dit seizoen nog net even een welkome zet te geven. Eigenaar Vincent Bosman werkt voor dit evenement samen met twee van zijn bestverkochte merken: PME Legend en Cast Iron. “Verder richten we onze hoop op december. Dat is meestal een goede maand voor ons. Voor het tweede jaar op rij starten we pas medio januari met de uitverkoop. Dit bevalt goed: de opbrengst is minder, maar daarentegen boeken we meer winst.”

PME Legend fw2016

PME Legend. 

PME Legend

De ‘Skyhawk’ van PME Legend is dit seizoen veruit de bestverkochte broek bij Denim.bar. Bosman: “Een goede basisbroek met een geweldige pasvorm voor een breed publiek en voor een toegankelijke prijs, tussen de 99 en 109 euro.” Vrouwen vallen vaak voor de Serena van Mavi, een skinny midwaist broek. “Zo’n 99 procent van de verkochte jeans is skinny. Rechte of wijdere pijpen zijn bij ons nog weinig succesvol.” Qua tops blijven truien en sweaters achter. De klanten van de Denim.bar kiezen liever voor de uitgewerkte tops van Catwalk Junkie (vrouwen) of shirts met polokragen (mannen).

Branding en pricepoint

Bij online retailer Freshcotton zijn, naast het private label Quality Blanks, merken als The North Face, RVLT en Obey – waar de site dit seizoen een vruchtbare samenwerking mee had – verantwoordelijk voor omzettechnische uitschieters. De jassen, maar ook sweaters en tops zijn een hit. Daarnaast werken branding en het pricepoint mee, zegt Albert Visser, marketing & development manager bij Freshcotton. Jeans is bij deze site altijd wat lastig, door de ingewikkelde maatvoering, geeft Visser aan.

Sport shop

De groei zit dit seizoen ook in de sport shop, die sinds een halfjaar op de site te vinden is. Sportbroekjes van Patagonia, Nike of The North Face, zipperjacks van Asics, kousen van Stance en enkele voetbalshirts: het wordt er allemaal verkocht. Visser: “We bieden een mooi select aanbod. We pakken de parels bij elk merk.” Wat helpt: de samenwerking met Vondelgym, de sportschool van Arie Boomsma. “De trainers dragen onze sportkleding en zijn zo onze ambassadeurs. En dat heeft zeker effect ja.”