TOP

Dit was dag één van Modefabriek [nieuws + trends]

De eerste dag van de zomereditie van Modefabriek, 8 en 9 juli 2018 in Amsterdam RAI, ligt inmiddels weer achter ons. Tijd voor een (voorlopige) eerste indruk: hoe hebben exposanten de eerste beursdag ervaren en welke trends in de mannen-, vrouwen- en schoenmode vielen op?

Naar de beurs of toch liever naar het strand? Dat lijkt de afweging die veel bezoekers op deze stralende zondag hebben gemaakt. Niets nieuws onder de zon – dat is wel vaker het geval tijdens de zomereditie van Modefabriek. “We hadden niet gedacht om op een warme dag als deze zoveel aanloop te krijgen”, zegt Andrea Hilgersom, creatief directeur van 10 Feet. Als de deuren om 10 uur open gaan, stroomt de stand van het vrouwenmodemerk direct vol. “Voor ons verliep de zondag boven verwachting.” Ook Studio Anneloes en Summum kunnen op veel belangstelling rekenen. Summum bestaat dit jaar twintig jaar en heeft een feestelijke high-tea georganiseerd om het te vieren (foto). Bezoekers worden uitgenodigd om aan te schuiven aan een meterslange tafel.

20180708_223237

Side-events

‘s Ochtends is er flink wat reuring in de hallen. Na de lunch loopt de beursvloer echter snel leeg – in sommige stands worden de eerste biertjes en flessen wijn om drie uur al opengetrokken. Hoe dat komt? Omdat het terras lonkt, vermoedelijk, maar dat er naast Modefabriek verschillende side-events plaatsvinden speelt waarschijnlijk ook mee. A Small Gathering – een initiatief van een tiental modemerken in de Amsterdamse eventlocatie Wicked Grounds – is er één van.

Blik op maandag

Dat het overall wat aan de rustige kant was, daar zijn de exposanten het over eens. Van de maandag verwachten ze meer. Over de aanloop in de eigen stand verschillen de meningen. “Ik heb de eerste dag als heel positief ervaren”, zegt Rianne Vlierman van Dame du ton Fashion Agency, die met het vegan tassenlabel Inyati op Modefabriek debuteert. “Ik kon echt de tijd nemen voor (potentiële) klanten. De sfeer was heel relaxed.” Daartegenover staan meerdere exposanten die vraagtekens zetten bij de zondag – voor veel winkeliers hun enige vrije dag – als beursdag.

20180708_223343

Modefabriek gooide de indeling begin dit jaar volledig om. Ook nu zijn de exposanten verdeeld over vier hallen met ieder een eigen thema. In de Central Hal is (premium) vrouwenmode te vinden, in East mannenmode, West Hal draait om ‘fast moving fashion’ voor mannen en vrouwen en North staat volledig in het teken van ‘new generation coolness & fashion influencers’. Elke hal heeft zijn eigen karakter. De centrale en noordelijke hal zijn het fraaist. Het decor is uitbundig en fris, met felgroen en -geel als basiskleuren. The Strip, die dwars door de hallen loopt en als catwalk voor de modeshows fungeert, lijkt wel van zilvergrijze folie gemaakt. Daaromheen staan verschillende ‘selfie booths’. En over aluminiumfolie gesproken: in East Hall staan twee trucks die er volledig mee zijn beplakt.

Roze, rood en zijden pyjamapakken

Kleur en prints domineren het vrouwenmodebeeld voor lente-zomer 2019. Net als in Berlijn springt roze het meest in het oog, vaak in de gewaagde combinatie met rood. De (gestreepte) shirt dress wordt opvallend vaak uitgelicht. De klassieke variant met knopen is het populairst, maar we zien ook varianten die richting de kaftan gaan. Een andere favoriet is het zijden pyjamapak.

IMG-20180708-WA0007

IMG-20180708-WA0013 IMG-20180708-WA0014

(Foto 1: Kjær København, 2: 10 Feet, 3: Freequent)

Mannenrokken en sportinvloeden

Ieder seizoen staat het ‘Dress like a man’-platform in de oostelijke hal in het teken van een specifiek item uit de mannengarderobe. Deze editie is dat de mannenrok. Hier zijn o.a. kilts van The House of Carrynette, oriëntaals geïnspireerde rokontwerpen van Marc Point en klassieke Italiaanse mannenrokken van Mr. Kirt (foto) te zien. Ook de hosts – vrouwen én mannen – lopen in rokken. Verder is sport een belangrijk thema in de mannenmodehal. Verschillende merken, waaronder Pierre Cardin, presenteren voor lente-zomer 2019 collecties met een sportief tintje en een relaxte, comfortabele fit.

IMG-20180708-WA0010 IMG-20180708-WA0009

(Foto 1: Mr. Kirt, 2: Pierre Cardin)

Speels en felgekleurd

Steeds meer schoenenmerken kiezen voor Modefabriek om modewinkeliers en concept stores te bereiken. Vaak gaat het om leveranciers die hun sporen in de schoenenwereld al ruimschoots verdiend hebben en nu manieren zoeken om hun afzetgebied verder te vergroten. Tot die groep behoren Birkenstock en Camper – die hun rentree maken – en de voor Modefabriek nieuwe merken Grasshopper (Sioux) en K-Swiss. “Wat mij opvalt is dat moderetailers heel andere modellen pakken”, zegt Tom Konings, sales manager van Sioux (Hooijer Groep). “Zij kiezen voor neutralere kleuren en prints, terwijl mijn schoenenklanten juist voor de uitgesproken modellen gaan.”

De revival van de jaren negentig is ook in de schoenmode terug te zien. De collecties voor lente-zomer zijn kleurrijk en speels. Denk aan pumps met Mickey Mouse-oortjes (Lodi), veterschoenen met bananenprints (Rollie) en sneakers met neonkleurige linten als veters (Can Be). Roze en geel (ook wel ‘Gen Z yellow’, het nieuwe millennial pink) zijn goed vertegenwoordigd. Ook zien we veel plastic en rubber. De collecties van de nieuwe merken Melissa en Moses zijn er zelfs volledig van gemaakt. De ‘turbo trainer’ die nu populair is, blijkt meer dan een eendagsvlieg. Voor lente-zomer 2019 heeft vrijwel ieder merk wederom een eigen variant op de ugly sneaker.

20180708_222448 20180708_222358

20180708_222806 20180708_222742

20180708_222624 20180708_222107

(Foto 1: Lodi, 2: Can Be, 3: Rollie, 4: Woden, 5: Melissa, 6: Moses)