TOP

‘Dit bewijst dat sale helemaal niet nodig hoeft te zijn’ [interview]

Modezaak Klijs & Boon in Utrecht organiseert komend weekend, 4 en 5 februari, een opvallende Clothing Re-vival actie. Eigenaar Gwen Boon legt uit: “Op dit moment ben ik bezig te kijken hoe ik zonder uitverkoop kan ondernemen. Veel producten die ik verkoop zijn tijdloos en dat bewijst deze actie nog maar eens.”

Wat houdt de ‘clothing Re-vival’-actie in?

Gwen Boon: “We bestaan vijf jaar en ik dacht: er zijn vast genoeg mensen die ooit iets bij ons hebben gekocht, maar dit om een of andere reden niet meer dragen, terwijl het er nog prima uitziet. Op Marktplaats krijgt een mooi kledingstuk soms niet de prijs die het verdient. Dus mogen klanten die stukken naar mij brengen. Vervolgens bedenken we samen een goede prijs en als een item wordt verkocht ontvangt de inbrenger een voucher om bij Klijs & Boon te besteden.”

Welke eisen stel je aan de inbreng?

“Dat het merken zijn die wij verkopen of hebben verkocht, zoals Libertine Libertine, Han Kjøbenhavn, Wood Wood, Won Hundred en Henrik Vibskov. Het moet wel bij Klijs & Boon passen, want mensen kiezen ons uit voor een bepaalde stijl.”

Ben je verrast door wat er tot nu toe is ingeleverd?

“Ja! De reacties zijn ontzettend enthousiast. Het is zó leuk om sommige stukken terug te zien die ik me nog herinner of die ik zelf juist heb afgedragen. Ik lever zelf trouwens ook items in die ik in de winkel heb aangehad, die zien er nog supergoed uit, maar het komt er gewoon niet van om alles op te dragen. Wat het verder leuk maakt zijn de persoonlijke boodschappen van de voormalige eigenaren op de aangehechte kaartjes. De één geeft een stijltip, een ander verklaart waarom het item niet gedragen is. Een mevrouw schreef bijvoorbeeld dat ze haar haren had geverfd en dat het stuk daarom niet meer bij haar past.”

Klijs en Boon 3

Wat is het beste geretourneerde stuk?

“Een broek van Henrik Vibskov: uniek, apart en tijdloos. Dat is het mooie van veel artikelen; dat ze – ook al zijn ze van een paar seizoenen geleden – nog steeds binnen het huidige modebeeld passen. Dit bewijst ook dat sale helemaal niet nodig hoeft te zijn. Ik wil daar ook langzaam vanaf.”

Vertel?

“Op dit moment ben ik bezig te kijken hoe ik zonder uitverkoop kan ondernemen. Het is een soort verkooptool geworden en dat moet anders kunnen. Daar heb ik nog veel ideeën over. Zoals de Clothing Re-vival: veel producten die ik verkoop zijn tijdloos en dat bewijst deze actie nog maar eens. Maar er zijn genoeg mensen met een kleiner budget, die ook van deze merken houden en wachten op de saleperiode. Voor hen is de Clothing Re-vival een perfecte oplossing. Veel kleding is te mooi voor een tweedehandswinkel, want nooit of heel weinig gedragen. En op deze manier vind je kopers met dezelfde smaak.”

Klijs en Boon 2

Opvallend én erg collegiaal is dat een andere ondernemer, Koko Coffee & Design in Amsterdam, via Instagram reclame maakt voor jouw event!

“Heel leuk ja. Ik ken die meiden goed en zij vonden het zo’n tof idee. Van andere winkels uit Utrecht krijg ik eveneens leuke reacties, een mooi compliment vind ik dat. Ik hoop zo ook andere ondernemers te inspireren.”

Wat levert de Clothing Re-vival je op qua business?

“Ik pak er geen marge op, want inbrengers krijgen een tegoed voor nieuwe aankopen. Commercieel gezien is het dus misschien niet het allerbeste idee, maar ik zie het als een stimulans om een betere band met mijn klanten te krijgen.”

Klijs & Boon bestaat vijf jaar, hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?

“Het waren leerzame jaren. Eigenlijk dacht ik financieel gezien verder te zijn, maar dat is helaas niet zo. Retailen is hard aanpoten en ik heb weleens gedacht aan stoppen. Ik grijp het vijfjarig jubileum dan ook aan voor een moment van zelfreflectie. En ik kom tot de conclusie dat ik er nog niet klaar mee ben. Integendeel: ik ben bezig met een nieuw businessplan, dat me weer nieuwe energie geeft.”