TOP

Detailhandel maakte recordgroei door in 2020, Kruidvat en AH grootste winkelformules en H&M maakt winst ondanks COVID-19

Ondanks de pandemie en de sluiting van filialen maakt H&M toch winst, CBS meldt dat de detailhandel de op een na grootste groei heeft doorgemaakt van deze eeuw en consumenten zien liever amateurkiekjes dan professionele foto's. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 29 januari.

Top-100 winkelformules: Kruidvat & AH aan kop

Aan het begin van elk jaar stelt onderzoeksbureau Locatus een top-100 van winkelformules vast. Drogisterijketen Kruidvat is met 969 vestigingen nog altijd de grootste winkelketen van Nederland, met supermarktketen Albert Heijn (865) op de tweede en Jumbo (657) op een derde plek. De enige modespeler in deze top-10 is Zeeman, met 462 filialen. Albert Heijn gaat aan kop wat betreft het winkelverkoopvloeroppervlak (1.110.726) en laat daarmee Jumbo (849.943) en Praxis (666.658) achter zich. De top-3 van grootste stijgers op basis van het aantal verkooppunten zijn respectievelijk Big Bazar, Praxis en Jumbo Slijter. De top-3 van grootste stijgers op basis van het winkeloppervlakte bestaat uit Loods 5, Van der Valk en DA. Op basis van het aantal verkooppunten zijn de grootste dalers Intertoys, ABN Amro en Vodafone. De grootste dalers op basis van het winkeloppervlakte zijn ook Intertoys, Multimate en Woonexpres. Wat betreft het aantal meters in de mode- en schoenenbanche zijn The Sting en Shoeby opvallende stijgers. De complete top-100 is te downloaden op de site van Locatus.

H&M maakt winst ondanks coronamaatregelen

Modeketen H&M is de zoveelste grote modespeler die ondanks de coronacrisis winst boekt, meldt Nu.nl. De Zweedse keten heeft in het laatste kwartaal van 2020 ondanks de coronacrisis winst weten te boeken. De verkoop viel echter met 10 procent terug, omdat een op de vijf filialen in het afgelopen najaar de deuren heeft gesloten vanwege de tweede coronagolf. H&M wist de kosten in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar, dat tot 30 november liep, met 16 procent te drukken. Overheidssteun hielp mee om de kosten met omgerekend bijna 50 miljoen euro te verlagen. Desondanks halveerde de winst bijna. Tussen december 2020 en eind januari 2021 moesten nog meer winkels van H&M dicht vanwege de coronamaatregelen. Toen ging het om achttienhonderd van de vijfduizend winkels. De omzet daalde volgens het Zweedse bedrijf in deze periode met 23 procent. Daardoor vallen de resultaten in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar waarschijnlijk tegen. Het bedrijf verwacht in 2021 zo’n 350 filialen te sluiten, voornamelijk in gevestigde markten. In opkomende markten worden tegelijkertijd honderd nieuwe winkels geopend. Wat er met de filialen in Nederland gebeurt is nog niet duidelijk.

Online omzet detailhandel stijgt met 43,5%

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt vandaag dat de detailhandel in 2020 5,9 procent meer heeft omgezet dan in 2019. Dit is de op een na hoogste groei van deze eeuw. Online is in 2020 43,5 procent meer omgezet. Door de coronamaatregelen zijn de verschillen binnen de detailhandel echter groot. De foodsector zette 6,9 procent meer om, terwijl de omzet van de non-foodsector nagenoeg hetzelfde bleef. In december leed de detailhandel een omzetverlies van 3,1 procent. Mode- en schoenenretailers kampten met zware verliezen, respectievelijk -19,6 en -18,4 procent, hun omzet kromp in december met respectievelijk 46,7 en 45,3 procent. 

Klantenkiekjes populairder dan professionele foto’s

Uit onderzoek door marketingbureau Bazaarvoice blijkt dat consumenten tijdens het online winkelen liever foto’s geschoten door klanten zien dan professionele foto’s. Van de 8.000 ondervraagde consumenten uit Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, gaf 74 procent de voorkeur aan amateurbeeld. 62 procent gaf aan eerder geneigd te zijn om online iets te kopen als ze een mix van foto’s en video’s van eerdere klanten kunnen bekijken.Facebook is het populairste platform om door geïnspireerd te raken (25 procent) en het meest waarschijnlijk voor consumenten om een ​​product te kopen (26 procent). Onder de jongere kopers (18-34 jaar) is Instagram het belangrijkste platform: 31 procent gebruikt het als belangrijkste inspiratiebron en 27 procent zegt dat dit het meest waarschijnlijke platform is om iets aan te schaffen.

Foto: H&M