TOP

Derde kwartaal laat teleurstellende cijfers zien *

De herfst is dit jaar laat begonnen voor de fashionretail, en dat is terug te zien in de omzetcijfers.

Het derde kwartaal 2014 is afgesloten met een omzetdaling van -4,3 procent ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de INretail/ GfK Fashionscan. Baby/kinder bovenmode laat de sterkste daling zien: 4,7 procent, gevolgd door dames bovenmode: -4,8 procent. Alleen heren bovenmode en ondermode kenden een relatieve daling van -1,8 en -1,3 procent.

Na een matige uitverkoopomzet in juli zorgde de natte en koudere augustusmaand voor een vroege maar goede start van het seizoen, stelt de scan. “Met name de kindermode kende een enorme plus”, aldus Edwin Belt, branchemanager mode. Dit dankzij de combinatie slecht weer en de Back to School periode. “Een deel van de kinderen had de najaarsoutfit al in augustus in de kast hangen.”

Valse start

Augustus bleek echter een valse start. Het weer in september kende 21 warme dagen, tegenover de 10 normaal gesproken. Gevolg was dat consumenten de aankoop van warme truien en winterjassen hebben uitgesteld. Mode leverde in september zelfs ruim 20 procent in ten opzichte van vorig jaar met uitschieters tot 30 procent in het segment baby/kindermode.

Als gevolg hiervan begonnen sommige retailers al vroeg met kortingsacties. “Oktober kende veel acties en promoties die kortingsacties werden”, zegt Belt. Hij zag in België al posters op etalegruiten prijken met Mid-Season sales. Waarschuwend: “Bezint eer ge begint, vroeg in het seizoen kortingen weggeven kost je marge waar naar alle waarschijnlijkheid niet genoeg extra stukverkoop tegenover staat. Doe je het toch, zet dan in op combinatieverkoop of twee artikelen voor een bepaalde prijs.”

Weinig verbetering consumentenvertrouwen

Niet alleen het weer zat afgelopen kwartaal tegen voor moderetailers maar ook het economisch sentiment. Het consumentenvertrouwen viel terug van -4 naar -8. Zolang dit vertrouwen fragiel blijft, zal de index koopbereidheid (in de periode mei – augustus was deze -10) weinig verbeteren, zo staat in de INretail/ GfK Fashionscan.

Kijkend naar de periode januari-september 2014 doet alleen het herensegment het beter dan vorig jaar: +1,8 procent. Met name het eerste en tweede kwartaal waren goed. Alles bij elkaar opgeteld staat de teller op 0,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.